Løber forbedrer tid med mentaltræning

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Det er altid svært at dokumentere effekten af det mentale arbejde i sport. Men nu har jeg bestemt mig for, at det skal prøves alligevel.

Derfor har jeg tilbudt en rutineret løber, at vi sammen igennem 4 uger arbejder med mentaltræning.  For at se, om det gør en forskel. Jeg valgte denne løber, fordi han er meget konservativ, opdraget i den gamle skole. Der skal bare trænes hårdere. Jeg tænkte, at det var godt at starte med en, som ikke tog alt for gode varer. Han var skeptisk, men heldigvis også åben over for projektet.

Målet er, at ”min” løber forbedrer sin tid og ikke mindst følelsen af sin krop eller oplevelsen efter et løb.

Hjernen har lige så stor indflydelse som din krop på, om du når dit mål og skaber større resultater. Den kræver lige så meget fokus eller træning, som din krop gør. Jeg ser mange talenter arbejde stenhårdt med at forbedre tekniske kompetencer eller fysikken, men meget få arbejder med det mentale.

Her er, hvad ”min” løber og jeg gjorde:

  • Brainwave: Er en teknik, der skaber balance i hjerne og kan løfte dig til et højere niveau, hvor du præstere endnu bedre. ”Min” løber downloadede et program med lydbølger, som han havde i sine headphones på sine lange ture. Det var absolut ikke hans favorit, og det krævede nogen overtalelse fra min side. Men effekten var tydelig til sidst – han følte sig gladere og noget lettede i hans krop.
  • Visualisering: Han skulle mindst 3 gange om ugen bruge 10 min på at visualisere, at han forbedrede sin løbeteknik og arbejdede her specifikt med en teknisk detalje. Ved sin anden visualisering så han sig selv gennemføre løb og eventuelt et marathon med en god følelse. At møde muren er en typisk udfordring i f.eks. marathon, men nu ser han sig selv komme videre, og i det hele taget gennemfører han sine ture en tand bedre og med en bedre og bedre følelse i kroppen. Han kan overkomme mere i takt med at formen forbedres.
  • Afslapning: Den 3. visualiseringsøvelse var en afslapningsøvelse, hvor han brugte 10 min. på at trække vejret ned i maven og tælle baglæns fra 100.
  • Energiterapi: Vi arbejdede også med såkaldt energiterapi. Vi satte energiplastre på benene ved 2 løb på mellemdistancer, som han løb i denne prøve periode. Det gav med det samme resultat og var hans favorit. Benene føltes lettere og med meget mere energi. Plastrene er fra Lifewave og stimulerer energibanerne. De placeres på udvalgte akupunkturpunkter i kroppen. Jeg er stor tilhænger af dem, men de kan aldrig stå alene.

”Min” løber havde en forbedring på 45 sekunder på en 14 km i forhold til for 5 uger siden. Derudover oplevede han et bedre humør og en krop, der føltes anderledes – mere let og trods skeptisk, så ser han muligheder i at blive ved med de anviste øvelser, konklusionen er nemlig, at de gjorde en forskel. Jeg er glad og opfordrer alle sportstalenter som andre talenter – træn din hjerne på lige fod med træning af teknik og fysik.. 

Jeg håber, at du blev inspireret til at se muligheder for, hvordan du med bare små tiltag kan forbedre dine præstationer. Jeg vil med glæde hjælpe dig.

Se mere på www.bettinawaede.dk.

   undefined

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!