Hvorfor talent ikke er det første, du skal fokusere på 

Psykologi og performance: 
Hvorfor talent ikke er det første, du skal fokusere på  

For nogle uger siden læste jeg et interview med sportsdirektør Arne Friedrich. Det inspirerede mig til indlægget her. Forestil dig, at du er sportsdirektør hos en stor, international fodboldklub. Du skal rekruttere en ny spiller til dit hold. 

Hvem vil du vælge:

  • Den ekstraordinært talentfulde fodboldspiller, der kæmper med mentale blokader?  

eller 

  • Den gennemsnitligt gode fodboldspiller, der har et positivt selvbillede og stor tillid til sit eget potentiale? 

 Den tidligere fodboldspiller og nuværende sportsdirektør for bundesligaklubben Hertha Berlin, Arne Friedrich, er ikke i tvivl: 

 “Jeg vil hellere have en gennemsnitlig god fodboldspiller med stor tillid til sit potentiale – fremfor en meget talentfuld spiller, som har en tvivlsom karakter.” 

 Sådan siger han i et interview til The Guardian, som jeg læste for ikke så lang tid siden. (De af jer, der kender mig, ved at jeg finder stor glæde og inspiration i sportsverdenen). 

 Men hvorfor er det så, at sportsdirektøren for den tyske fodboldklub lægger så stor vægt på spillernes mentalitet, ja han lægger endda større vægt på dette end på spillernes fysiske og tekniske færdigheder? 

Af præcis den samme grund, som er forklaringen på hvorfor flere af verdens førende virksomheder arbejder målrettet med medarbejdernes mentale sundhed og trivsel:  

Glade medarbejdere performer bedre.  

Uanset om en medarbejder designer IT-løsninger, sætter regnskaber op i Excel eller dribler rundt som professionel fodboldspiller i Hertha Berlin, gælder det samme. 

De faglige kvaliteter hos den enkelte medarbejder er naturligvis afgørende. Men hvis ikke han eller hun forstår sin egen værdi og generelt har det godt, kommer du til at se de afledte effekter sort på hvidt på virksomhedens resultater.   

Som leder er det derfor en af dine vigtigste opgaver at hjælpe dit team med at se deres potentiale – forstå deres talenter og hvordan de bedst muligt kan sættes i spil. Det giver en høj arbejdsglæden og øget evne til at håndtere de udfordringer og nederlag, livet og arbejdslivet utvivlsomt vil bringe.  

Medarbejdere er ikke robotter. De er mennesker med følelser og behov. Udgangspunktet bør altid være psykologi efter min mening.

Om forfatteren: Som Global Director – People & Culture er mit mål er at introducere en talent-baseret tilgang igennem alle faser af medarbejderens rejse i Queue-it. Herved sikre vi  en stærk kombination af arbejdsglæde og høj produktivitet til glæde for os alle.

 

 

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!