Generationskløften mellem ledere og medarbejdere stiller nye krav til ledelsesstil, etik og strategi. Er I klar til de unge generationer, der allerede nu udgør en stor del af arbejdsstyrken?
I mange virksomheder er ledere og bestyrelsesmedlemmer typisk +45 år og har rødder i babyboomer generationen eller i den efterfølgende Generation X. Det er disse mænd og kvinder, som sidder rundt omkring på ledelsesposterne og dikterer etos og retning for virksomheden.
Hvordan ser aldersfordelingen så ud blandt dine medarbejderne?
I mange virksomheder vrimler det i dag med unge mennesker – Generationer Y, Z, Millenials eller hvad vi vælger at kalde dem
Og hvorfor fortæller jeg dig så dette?
Fordi vi ændrer os og udvikler os fra generation til generation. Sådan har det sådan set altid været. Medlemmer af andre generationer kommer med nyt fokus og behov i bagen.
De nye generationer, der allerede nu udgør en stor del af arbejdsstyrken, har i min verden forskelle i deres karakterer og personligheder sammenlignet med de ældre generationer, der lige nu sidder på ledelses og bestyrelses posterne.
Lad mig fortælle dig et par hurtige facts om de generationer, der udgør store dele af den nuværende og ikke mindst kommende arbejdsstyrke:
- De blev født i en teknologisk verden og er vant til at kommunikere og oprette forbindelser via teknologien, både professionelt og privat.
- På trods af at de er født ind i en mere sikker og ressourcestærk verden end nogensinde før, kæmper disse generationer statistisk set med en hidtil uset stigning i mentale udfordringer som depression og angst *
De nyeste generationer fungerer grundlæggende helt anderledes end de forhenværende generationer på arbejdsmarkedet.
De har vidt forskellige synspunkter og helt anderledes forventninger til deres arbejde, deres læring, videndeling og til selve kulturen i virksomheden. De har i min optik behov for støtte, opmuntring og anerkendelse på måder, som jeres firma sandsynligvis ikke har behandlet som helhed før.
Det stiller store krav til bestyrelsesmedlemmer, ledelse og HR, der skal hjælpe med at tiltrække, lede, motivere og fastholde de nye generationer.
Hvad betyder det for dig som leder?
Det betyder i min verden, at du må justere din ledelsesstil, etik og strategi, hvis du ønsker at den passer til arbejdsstyrken, som den ser ud i dag (og fremadrettet) – frem for at presse på med fremgange, der ganske vist fungerede for de ældre generationer, men som ikke længere slår til.
Det er lederens opgave at se og udnytte de nye generationers potentiale.
Der er mange måder at gribe opgaven an på. I mit arbejde for Queue-it har vi blandt andet gode erfaringer med at udarbejde talentprofiler for lederne og tilpasse dem til de afdelinger, hvor de opererer, og den arbejdsstyrke, der er inden for dem. Vi sikrer også, at der er ressourcer til at arbejde en-til-en med medarbejderne, hvis de har problemer.
Om forfatteren: Som Global Director – People & Culture er mit mål er at introducere en talent-baseret tilgang igennem alle faser af medarbejderens rejse i Queue-it. Herved sikrer vi en stærk kombination af arbejdsglæde og høj produktivitet til glæde for os alle.
*The research was published in the Journal of Abnormal Psychology.