Prisen er høj for at ansætte en forkert medarbejder. Det koster ofte virksomheden mere end 350.000 kroner. Har du råd til at satse på, at du ansætter den rigtige medarbejder?
Vi oplever, at rekruttering tager længere tid. Og vi er ikke blevet bedre til at finde den rigtige medarbejder. 22 % af de nyansatte siger op inden, der er gået et år.
Processen er præget af gætteri og satsning. Men det er ikke godt nok. Vi kan – og skal – gøre det bedre.
Kulturelt match
Men hvorfor er det så svært?
Ifølge Universum Global skal der være et kulturelt match for at holde på medarbejderen. Det viser resultatet af en undersøgelse blandt europæiske studerende.
Et kulturelt match kan være svært at måle.
Vi har arbejdet med en løsning der vurderer, hvordan en gruppe kommunikerer og påvirker hinanden. Værktøjet hedder TeamPlayerHR (TPHR).
TPHT kan afgøre om et teams medlemmer kan omgå hinanden socialt. Om de kan starte et godt og effektivt samarbejde.
Slut med at ansætte på mavefornemmelse
Når du sidder med to kvalificerede kandidater foran dig, hvem vælger du? Sikkert den kandidat du føler bedst for. Ham eller hende du bedst kan lide, fordi i deler nogle værdier.
Men gælder det for hele virksomheden? For teamet?
Næ, du ansætter på en følelse du har i maven. Det føles rigtigt.
Sådan behøver det ikke være. Du kan bruge TPHR til at vurdere om kandidaten matcher virksomhedens kultur. Eller afdelingen og teamets kultur.
Du kan også bruge TPHR til at sætte et team sammen på tværs af organisationen. Det kan spare mange penge, fordi dit team er mere effektivt og løser opgaverne bedre. Og fordi du har ansat den rigtige medarbejder.
Vi måler kandidatens holdning til arbejdet
De tests der præger markedet, måler primært på personlighedstræk. Vi mener ikke at personlighedstræk siger noget om kandidatens indstilling til arbejdet.
Medarbejderens holdning er en af de vigtigste faktorer for at afgøre om der er et kulturelt match.
TPHR vurderer om et team passer sammen, ved at analysere kandidatens holdning til arbejdet. Du kan se eksempel på billedet i indlægget her, som viser, hvordan 6 medarbejdere matcher en leder. I rekrutteringssammenhæng, ville jeg arbejde videre med de medarbejder 1-3.
Læs mere om TeamPlayerHR her.
Om forfatteren:
Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i rekruttering (bl.a. Millennials og iGen) med over 25 års erfaring. Bettina hjælper med at tiltrække og ansætte de rigtige inkl. lærlinge og elever, derudover afholder hun workshops (teamsammensætning og talentafdækning) og foredrag. Hun er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn og blev udvalgt som Keynote Speaker i Birmingham i oktober 2017. Bettina har skrevet flere bøger. Specielt for virksomheder er foredraget ”Rekruttering og ledelse af Millennials & iGen” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram, Twitter og Youtube.