Du tiltrækker Millenniums ved ændre rekrutteringsproces

I 2025 består den globale arbejdsstyrke 75% af Millenniums (Deloitte). Mange virksomheder forstår godt, at de skal ændre noget i deres rekrutteringsproces for at tiltrække de nye generationer, men de færreste ved hvad. Vi skal have modet til forandring og gå nogle nye veje – se processen som en købsproces, hvor kandidaten er forbrugeren og jobbet er produktet. Det spændende er, at mange virksomheder lever af at sælge noget, så det er blot at konvertere rekrutteringsforløbet til en købsproces. Herligt at have adgang til værktøjerne inhouse allerede og hurtigt kan gå i gang med at tiltrække Millennials og på sigt Generation Z.

Sådan gør du:

Modellen er modificeres fra McKinsesy købsproces.

Når en kandidat overvejer eller beslutter sig for at skifte job, dukker der pr. refleks altid en 3-4 virksomheder op, som virker til at være deres 1. valg, hvis de selv kunne vælge her og nu. Der bruges herefter tid på at undersøge, indhente information, evaluere og i denne proces dukker der endnu flere muligheder/virksomheder op end først antaget. Der tages en beslutning og herfra søges nu job. Udover at få jobbet, er det næst vigtigste for kandidaten at få en god oplevelse – gerne så god, at kandidaten fastholder ”loyaliteten”. Selvom man ikke får jobbet, så er en god oplevelse lig med, at man anbefaler andre eller giver gode reviews online, hvilket er vigtigt for virksomhederne i fremtiden. Gode anbefalinger eller online reviews skaber en opmærksomhed omkring virksomheden, og jo større opmærksom jo mere popper virksomheden op som 1. eller 2. valg for andre kandidater.

I fremtiden handler det for virksomhederne om at få skabt opmærksomhed og skabe en god oplevelse af rekrutteringsprocessen, således at der kan tiltrækkes gode profiler og der på sigt ikke mangles arbejdskraft. Vi må have indsigt i, hvor kandidaten er til stede online, hvad søger de på på Google, når de fx skal udvikle sig, så vi kan målrette vores jobannoncer. Det hjælper jo ikke at searche på LinkedIn, hvis kun 14% af målgruppen har en LinkedIn profil (det siges, at 86% af Generation Z ikke er tilstede på LinkedIn).

Lederne skal derudover i gang med at brande sig selv og virksomheden, jobannoncerne skal skrives om, så de fortæller, hvad det er for en hverdag, en elevatorpitch og korte mål, som kandidaterne skal navigere i, youtube videoer og al muligt andet. Det er tid til at vende det hele på hovedet.

Er din virksomhed gearet til fremtiden?
Har din virksomhed styr på, hvordan I skaber opmærksomhed, så I tiltrækker kandidater?

Vi skal have modet til at have en stærk rekrutteringsstrategi i forhold til at tiltrække Millenniums og Generation Z.

Om forfatteren:
Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering (bl.a. Millenniums og Generation Z) med over 25 års erfaring. Bettina arbejder med rekruttering, workshops (teamsammensætning og talentafdækning) & foredrag og er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn. Hun har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Bettina er drevet af innovation og deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events – senest Recruitment Expo 2017 i London og selv udvalgt som Keynote Speaker i Birmingham til oktober. Bettina har skrevet flere bøger. Specielt for virksomheder er foredraget ”Rekruttering og ledelse af Millenniums & Generation Z” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram og/eller Twitter.

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!