Sådan skriver du et CV der virker

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

“Jeg kommer nok lidt i uføre, men jeg læser ALDRIG ansøgninger. Jeg går direkte på CV’et og de hårde facts.”

Det var et af mine statements på et webinar hos Ledigidanmark.dk, hvor jeg var inviteret til at fortælle lidt om min hverdag som Headhunter. Det er klart, at den udtalelse provokerer rigtig mange, især dem, der lever af at rådgive jobsøgere. Sætningen er også taget lidt ud af kontekst og derfor vil jeg prøve at redegøre lidt dybere for mine tanker her. Jeg har samtidig inviteret en af Danmarks absolutte bedste CV eksperter til at svare på nogle spørgsmål, så du får belyst, hvordan du kan forbedre dit CV.

Jeg arbejder primært med rekruttering til IT-branchen. Her handler det om at mappe kompetencer med virksomhedens behov hos en fremtidig medarbejder. Hvis en virksomhed eksempelvis skal bruge én med minimum 3 års erfaring med udvikling af iOS Apps (iPhone), så kan du ikke på nogen måder skrive dig ud af, om du har erfaring eller ej. Derfor er ansøgningen mindre relevant, når jeg rekrutterer. Du kan også være helt sikker på, at hvis du har relevant erfaring, griber jeg straks røret for at høre mere. Også derfor er ansøgningen ligegyldig.

Min anbefaling er, at du i stedet med fordel kan bruge tid på at skrive en god indledning til dit CV – altså en introduktion som du måske ville have brugt i din ansøgning. At netværke er en stor del af en jobsøgningsproces og det er færreste du møder, der lige siger ”send et CV og ansøgning” – i stedet siger de ”send mig en invitation til LinkedIn eller send et CV”, derfor er indledning på et CV vigtig for mig.

Du ville blive overrasket over kvaliteten af CV’er i dag. De er ringe. 8 ud af 10 får dumpekarakterer, og det endda fra folk, der har været i forløb eller købt rådgivning omkring optimering af CV. For at blive klogere på CV har jeg stillet et par spørgsmål til Henrijette Lindholm, som er konsulent hos Prodata og ejer af CVjobcoaching.dk.

Hvordan oplever du den generelle standard på CV’er i dag?
Jeg oplever, at der tegner sig et tydeligt billede af en forvirring omkring de generelle elementer, som et CV bør indeholde. Jeg forestiller mig, at kandidaterne indsamler råd og vejledning meget forskellige steder og muligvis er under pres, hvorefter produktet også bliver derefter.

Rekrutteringsprocessen jeg pt. sidder i, er et godt eksempel. Mange sender to dokumenter, en ansøgning og et CV. Andre skriver dem sammen. Begge udgaver er såmænd lige gode, hvis bare indholdet er konkret og målrettet stillingen.
De små ”fejl” jeg hurtig spotter er eksempelvis, at en stor del er uden billede og en stor del indeholder irrelevant info. Det kan være om hobbyer og børnenes hobbyer, hvor man gerne vil rejse hen, og at man træner til en Ironman. Det er for mig ikke relevant info i den første udvælgelsesproces og giver mig en følelse af, at kandidaten ikke tager sig selv så alvorlig, som jeg ønsker, at de skal.
Dernæst er det yderst vigtigt, at der ikke er mange taste- og stavefejl, samt direkte tegn på at dette lige har været sendt til fem andre jobopslag. Det kan være i form af, at man har glemt at rette specifikke virksomhedsangivelser og lign.
I den ansættelsesproces, jeg sidder med lige nu, fik jeg bl.a. en ansøgning på én side, hvor der ikke var noget CV tilknyttet. En ansøgning hvor kandidaten midt i dokumentet havde angivet interesse for et helt andet firma, end det jeg rekrutterer for, og en tredje havde i bunden af hendes CV ved en fejl indsat en identisk ansøgning, som den hun havde sendt til mig, men til et andet firma.
Summa summarum er vel, at standarden generelt bærer præg af, at ansøgere ikke gennemlæser deres produkt inden de sender det af sted, eller ikke får andre til at gennemlæse det forinden. Flere af dem har tydeligvis også siddet med en rådgiver, som jeg vurderer ikke har ekspertisen til at kunne hjælpe kandidaten frem i feltet, da opbygning og tekst bærer præg af det jeg, meget kynisk – men bevidst – kalder et typisk jobcenterforløb.

Hvordan ser du et optimalt CV udformet?
Jeg ville ønske, at alle kandidater sendte ET dokument. Selve opbygningen afhænger meget af, hvilken type job de skal søge.
Et dokument, hvor det mange kalder en ansøgning/motivation/præsentation kommer før det egentlige CV eller lige efter. Det kan være svært for mig som modtager at holde styr på flere dokumenter, og i værste fald, når man modtager på den anden side af 50 ansøgere, kan noget gå tabt i travlhed.

Er det en stilling, hvor der er brug for en hardcore IT-udvikler, håber jeg, at denne koger sin præsentation af sig selv markant ned og at den næsten kun indeholder relevante faglige aspekter; Roller gennem årene, IT-platforme, programmeringssprog, fokus på hvilke projekter, ansøgeren har været involveret i og løsninger dertil.
Dernæst ønsker jeg et klart fagligt CV, hvor jeg ikke skal lede efter hans kompetencer og niveauer samt resultater.

Er det en mere ”blød” profil, såsom en HR-Manager, vil jeg gerne have en tekst før CV’et, hvor jeg kan få en forestilling om, hvordan ansøgeren beskriver sig selv. Teksten bør være en god blanding (med en tydelig rød tråd) af motivationen, erfaringen og konkrete eksempler, hvorved jeg kan få en direkte forståelse for, hvorfor ansøgeren føler sig som et match til stillingen.
Dernæst et CV, som konkret giver belæg for samme postulat.
Resultater er altid vigtige og kan være det, der sikrer kandidaten en plads i 1. prioritetspuljen, såfremt de giver mening og er holdbare.

Hvad er de største udfordringer for folk vedrørende udarbejdelse af CV?
Helt overordnet tror jeg, at kandidaterne bliver udfordret på, at de indhenter råd og vejledning hos enten for mange på én gang, eller hos de, der ikke har erfaringen nok selv til at give dem de rigtige råd.
Dernæst tegner der sig et billede af, at der er stor tvivl om, hvad modtageren gerne vil se, og at kandidaten bliver indforstået.

Hvilke råd vil du give folk i forhold til at optimere deres CV?

  1. Anerkend at du ER i en jobsøgningsproces og at det er der også mindst 200 andre der er i dit specifikke segment. Dermed skal du acceptere at for at komme i en 1. prioritetspulje, skal du virkelig lægge et ordentligt arbejde i det. Hvis ikke du gør det, kan det ses – TYDELIGT – og så er du allerede i affaldsbunken.
  2. Start med, at gennemlæse opslaget, flere gange, sæt streger, noter, overstregninger på de sætninger/kompetencer, som du VED, at du matcher og har belæg for.
  3. Derefter er det vigtigt, at du går i en proces, hvor du forsøger at sætte dig ind i, hvilken type firma det er, der søger, forstår deres forretning og derved så godt som muligt kan sætte dig ind i modtagerens tankegang.
  4. Tag så dennes ”briller” på. Forestil dig, at det var dig, der skulle læse din ansøgning/CV og skulle beslutte dig for, om det er en relevant kandidat. Hvad ville du så gerne se i dokumentet? Anerkend, at modtageren IKKE engang har 15 min. til at nærlæse. Derfor er det afgørende at fange modtageren fra starten.
  5. Skriv ALDRIG ”Stop med at søge, for nu er jeres nye medarbejder her”, eller ”Ingen er mere rigtig end mig”.
  6. Start i stedet din ansøgning med en relevant og professionel appetizer, eksempelvis ”.NET-Programmør med fokus på e-commerce” (Hvis det er en kernekompetence der søges). ”Receptionist med 10 års national og international erfaring” eller ”Bred Marketing Manager med mere end 20 års erfaring med B2B”.
  7. Skriv derefter din ansøgning og/eller dit CV ud fra, hvad der søges efter i jobopslaget, eller det der ligner det godt nok til, at du kan stå inde for at være et relevant match.
  8. Træk ikke tiden til sidste dato for indsendelse. De fleste professionelle Recruiters tager fat på de, der kommer ind, så snart de kan for at optimere tidsrammen. Det vil sige, at hvis der allerede er ti relevante match indenfor de første dage, så er det de ti, der kommer først til.

Hvordan ser du fremtidens jobsøgning?
Netværk, netværk, netværk…. Altid netværke, hvor end du kommer hen og foretag jobsøgninger herigennem.  En meget stor del af de kandidater, som kommer til samtale hos mig, kommer gennem mit professionelle netværk. Enten via periferiske kontakter på LinkedIn, hvor jeg selv søger dem eller gennem tidligere kolleger, forretningspartnere og lign.
Derfor må man aldrig stille sig i hjørnet, når man er ude til sammenkomster. En god kombination af at udstråle nysgerrighed og være imødekommende skaber hurtigt det samme den anden vej. Før man ved af det, har man mange i sit netværk, som er linket på den ene eller anden måde. Har man gjort et godt indtryk her og været tydelig i sin kommunikation, kan det ofte være en mere direkte vej til et job.

De kandidater jeg lige nu sidder med i en pulje, er alle fem kommet ind fra mit netværk, hvor jeg har spurgt relevante mennesker, om de kender nogle der matcher stillingen.
Dette var min anden cirkel, hvor den første udelukkende var på de indsendte CV’er, som kom gennem mit jobopslag. Igennem opslaget kom der ca. 40 stk., som blev sorteret ned til 9 kun ved at gennemse CV’er og de tilhørende ansøgninger. De 9 kom til samtale, tre gik videre. De tre viste sig i sidste ende ikke, at være det helt rigtige match på kemien. Kynisk, måske, men det er en virkelighed, man bliver nødt til at forholde sig til. Direktøren i firmaet er i sidste ende ”Bestemmeren” og det skal en Recruiter bøje sig for.
Derfor er det altid vigtigt ALDRIG at undervurdere networking og jobsøgning derigennem.

Jeg tror, at vi fortsat kommer til at se, at mange jobsøgere oplever bedre muligheder gennem deres private og professionelle netværk og dertil også igennem de sociale medier, primært LinkedIn, som er Recruiters største ”database” til stadighed!
Sørg derfor for altid at have en opdateret profil og sørg for at networke på LinkedIn. Er du jobsøgende? Skriv det i din profil og gør det nemt, at få fat på dig.

Jeg håber, at jeg fik kastet lidt lys over min udtalelse og ikke mindst udfordret eller inspireret dig til at optimere dit CV efter at have læst Henrijettes betragtninger. Vil du gå en tand længere, så læg dit CV ind på din LinkedIn profil og bliv fundet af sådan nogen som os. Det gør jobsøgningen lidt nemmere.

Lidt om Henrijette:


Henrijette Lindholm har mere end 10 års erfaring bag sig, indenfor arbejdet med menneskelige dynamikker og menneskers udviklingsprocesser. Se mere om Henjirette her.

 

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!