Sådan får du færre skader

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Som mental træner/sportscoach har jeg min gang i forskellige haller og på fodbold- og golfbaner. Og lad mig slå en ting fast. Jeg er bekymret over antallet af skadede unge talenter. I min optik stiger antallet af skader og ofte er de samme talenter, der igen og igen får skader. Det er en bekymrende tendens. Hvis man drømmer om at nå til tops i sin sport, er det vigtigt at undgå eller forebygge skader. De kan i sidste ende koste karrieren, blandt andet fordi:

  • den tekniske udvikling går i stå i en skadesperiode
  • det psykiske pres vokser, fordi man f.eks. ser andre blive bedre 

Flyt fokus
Jeg oplever flere spillere og trupper, inden for forskellige sportsgrene, der ikke er klar eller har vanskeligt ved at stille hold ved sæsonstart og -afslutning på grund af skader. Jeg vover den påstand, at mange griber træningen og talentudviklingen forkert an. Mange af de unge træner forkert og trænerne såvel som fysiske trænere har ikke det rette fokus. De træner de store muskelgrupper og ikke sener, led og små muskler, der i virkeligheden skal gøre dem stærkere og ikke nødvendigvis større.  Og samtidig tror klubberne, at de er blevet meget bedre til at håndtere skader ved at trække spilleren ud af kamp eller træning før skaderne bliver værre. Det er ikke vejen frem. Der skal gøres noget lang tid før.

 

Blogindlæg_færreskader_bettinawaede

Forebyg skader
Mange trænere overser værdien af den træning, der ligger uden for banen. En god videosession med efterfølgende visualisering kan skabe lige så meget værdi som den tekniske træning. Når man starter op med fuldt program efter en pause, begynder skaderne at tikke ind. Det giver ingen værdi for hverken talentet selv, holdet, trænerne eller klubben. Hvis der i stedet blev fokuseret på værdien af koordination-, balance og samsynstræning eller taktisk træning, vil det være muligt at forebygge skader, når spillere skal udvikle deres talent.

Flere gode råd
Jeg har rådført mig med en ekspert Susanne Findsen, personlig/diplom træner, der til daglig træner mange unge talenter bl.a. inden for atletik.

Hvordan oplever du skadesudviklingen over de senere par år?
Desværre oplever jeg også en stigning i unge sportsudøvere skadessekvens. Og jeg tror der er to grundlæggende faktorer, der har ændret sig over de senere år. – større pres på at præstere i en tidlig alder, og så at vores børn og unge er mere inaktive i den tid, der ikke omhandler deres sport.

For at uddybe det lidt, så oplever jeg, at forældre (og klubber) er mere engagerede i de unges præstationer og træning end tidligere. Forældre tager sig tid til at køre barnet frem og tilbage til træning, sidder og venter, er med til stævner/kampe mm. Der er bekymring og fokus hvis den unge trækker sig pga. ømhed ell.lign., eller hvis resultaterne ikke kun går fremad. Straks går forælderen og/eller træneren ind og forsøger at afdække hvorfor og hvad der er galt. Dvs. der er ikke mere tid og plads til, at den unge lige kan ta’ en naturlig slapper, som måske oven i købet vil virke skadesforebyggende og som måske er kroppens måde at sige ”pause” på. Det er som om, at det fokus og den træningsoptimering, der netop skal til når den unge, når en vis træningsalder, er rykket ned og er blevet gængs adfærd allerede fra allerførste træning.

Den anden faktor, er den inaktivitet de unge har i deres hverdag. Der bliver i dag brugt flere timer foran tv, ipad, spil o.lign end på at rende rundt og lege eller klatre i træer. Og da det nok er kommet for at blive, bliver vi som trænere nød til, at ta udgangspunkt i det fysiske niveau børn og unge reelt har, og ikke det vi selv havde i samme alder eller det (gamle) lærebøger fremhæver som normalt for en 13-årig… 

Hvornår opsøger dine kunder typisk din hjælp?
Ofte kommer forældre eller klub når en atlet over længere tid har døjet med en skade eller en begrænsning, der ikke rigtig vil bedres. Ofte skal årsagen findes i en ubalance muskelgrupperne i mellem, eller en for svag core-muskulatur, der er årsag til at atleten ikke kan holde kroppen i korrekt position.

Hvad lægger du vægt på i et træningsforløb?
At tage udgangspunkt i hvilken fysik den aktive er i, og ikke alderen. Og så bygge et træningsforløb op, der skaber glæde og fremgang, også selv om det kun går langsomt fremad. Stagnation, tilbagegang og skadesforløb virker kun demotiverende, og så mister vi en altet i sporten.

Hvordan ser et typisk træningsforløb ud hos dig?
Et træningsforløb hos mig starter altid med en samtale, hvor jeg spørger ind til træningsalder, træningsniveau, historik, ambitioner mm. Så laver jeg en lille screening, for at finde atletens styrker og knap så stærke sider, og ud fra de indtryk jeg har dannet mig og screeningens resultat, laver jeg et træningsprogram. Efter gennemgangen af programmet er der er stor forskel på hvordan forløbet bliver, alt efter om det er en atlet, der er skadet eller en som vil forbedre specifikke områder. Ofte får atleten et par uger hvor programmet skal selvtrænes, hvorefter vi så mødes igen, og programmet rettes til, udvides eller hvad der nu er behov for. Der kan også være tilfælde hvor det er nødvendigt, at jeg er med når programmet trænes, i så fald vil jeg træne med atleten flere gange om ugen. 

Kan du give 5 gode træningsråd til at undgå skader?

  1. Ta’ udgangspunkt i aktuel træningstilstand
  2. Sørg for at børn og unge tidligt lærer korrekt teknik (fysisk træning)
  3. Træn med fornuftig progression og stor variation
  4. Ha ”is i maven”. Lad være med at presse på hvis barnet trækker sig. Kan være et signal om træthed, for stor træningsmængde ell.lign
  5. Træning skal være sjovt

Mit bedste råd!
Allierer dig med en fysisk træner og en behandler uden for klubben, der løbende kan følge dig i din udvikling. Juster dit program og find en behandler, der tjekker din krop igennem for at se, hvordan den reagerer, når den belastes maksimalt.

Jeg anbefaler følgende behandlere/trænere:
Susanne Findsen, personlig/diplom træner, mobil 2082 3644
MDFys, fysioterapeut
Bodyhelp, kranio sakral terapeut

Vil du til tops i din sport? Vil du træne din mentale styrke eller koordination? Se mere på www.bettinawaede.dk. Her kan du snart også købe den opdaterede ebog ”Du kan, hvis Du vil” og læse, hvordan man som skadet spiller kan kommer tilbage på banen endnu bedre end før skaden. Vil du arbejde med din koordination og samsyn? Køb træningssæt her.

God fornøjelse.

Bettina

 

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!