Jeg stiftede BWConsult (nu Bettina Wæde) 5 dage før, Linkedin officielt blev lanceret – nemlig den 1. maj 2003. Ideen var at hjælpe virksomheder med at rekruttere dygtige medarbejdere.
Hvorfor kæder jeg min virksomhed sammen med LinkedIn?
Det gør jeg, fordi LinkedIns succes er et billede på den fantastiske udvikling i rekrutteringsbranchen, som jeg har været vidne til – og en del af – i de ti år. I 2004 var der 500.000 medlemmer af Linkedin, i dag er der 200 millioner.
Nå, realiteten er, at jeg først rigtigt kom i gang i 2005 (det år Linkedin rundede 2 millioner medlemmer), hvor jeg sagde mit job op. Min daværende chef klappede mig på håret og lod mig gå ud ad døren med besked om, at jeg ikke ville egne mig som selvstændig – jeg passede bedst ind i en HR-afdeling. Der tog han grusomt fejl. Måske var det præcis den sætning, der skulle til for at udfordre mig til at yde det absolut bedste og holde ud i 10.
Med et beskrevet værdisæt, en PC, og en hjemmeside – under construction – startede jeg op i stuen hos min daværende svigermor.
Rekruttering anno 2 millioner Linkedin-medlemmer
Rekruttering var som sagt et af produkterne og foregik ved, at jeg fik kontakt til en kunde, tog et indledende møde, hvor vi afstemte forventninger. Efterfølgende udarbejdede jeg en meget grundig profilanalyse med økonomi, konkurrenter, kunder etc. etc. Den godkendte kunden og herefter lagde vi en strategi for annoncering.
Vi diskuterede altid indrykning i Søndagsavisen contra Berlingske. Det var dengang, avisbuddet stadig var nødt til at dele Berlingske Søndag op i to dele for at få den gennem brevsprækken. Én med nyheder, én med jobannoncer.
Vi diskuterede også altid, om vi skulle satse på en online version på Ofir og Jobindex. Allerede den gang var jeg imod at bruge de store summer, som det kostede at annoncere i de store dagblade og overtalte ofte kunden til, at vi brugte lokalaviser kombineret med online.
Jeg modtog de fleste ansøgninger pr. brev eller mail – de blev printet ud, arkiveret og sat i en mappe i et aflåst skab. Mapperne i skabet hed: Måske, afslag og samtale, og jeg flyttede ansøgningerne rundt i mapperne, efterhånden som processen skred frem.
Når de ”mest” kvalificerede var fundet, blev de indkaldt til 1. Samtale – i mit tilfælde afholdt i et lejet mødelokale. Herefter udvalgte jeg 5, der skulle videre til en personlighedstest (hos mig, jeg var jo en en-mands-hær) og udvalgte 3 til kunden – hvor jeg sad med.
Hele baduljen kostede 15 % af en årsløn. Puha, det var tidskrævende…
Tænk en gang, hvor mange rekrutteringspersoner, der stadig gør sådan. Måske bortset fra mapperne i det aflåste skab. Det er skræmmende, at den etablerede headhunterrolle ikke har ændret sig synderligt…
Farvel til rekruttering – goddag til talent finding
For 6 år siden (hvor Linkedin rundede 13 millioner medlemmer) blev det for meget, for kedeligt, og jeg meddelte mine kunder, at jeg ikke længere rekrutterede. Det skabte røre: ”Det er jo dig, der kender os bedst,” var der flere af dem, der sagde.
Vi blev enige om, at jeg ændrede mine processer, så min opgave blev at searche, tiltrække og screene potentielle nye medarbejdere. Jeg kunne ændre eller sænke mine honorarer betragteligt og afslutte mine opgaver på under 14 dage – i stedet for måneder. Det gav helt meget mening for mig. Når man selv er selvstændig, opdager man, at man bliver utroligt praktisk og bundlinje-fikseret. Finanskrisen stod for døren og ændringen af konceptet et år før – var en genistreg.
Rekruttering anno 20 mio. Linkedin medlemmer
Nu skiftede jeg avisannoncer ud med jobsites. De udkommer jo hele tiden, og det skal gå hurtigt, når man skal finde de bedste folk i IT-branchen. IT-Jobbank var et godt værktøj – de havde godt fat i kunderne, stor trafik og mange mennesker oprettede profiler – det var herligt at arbejde i deres CV-Bank, fordi de løbende fulgte op på, om folk svarede deres kunder. Jeg har fundet mange gode kandidater ad den vej.
Jeg holdt også op med at møde kandidaterne. Alt foregik på telefonen.
Samtidig begyndte LinkedIn at røre på sig. I takt med, at Jobsiderne satte priserne op og lagde forskellige hindringer for os headhuntere, skiftede mit fokus. Jeg opbyggede mit eget jobsite, JobFee.dk, som desværre fik udfordringer fra starten pga. finanskrisen. Men i dag er JobFee min platform i forhold til at dele annoncer til sociale medier.
Rekruttering anno 150-200 millioner medlemmer af Linkedin
De sidste 1,5 år har jeg besat 3 ud af 4 stillinger via Linkedin. Udviklingen går lidt i samme retning her. Priserne stiger, og de lægger ind imellem begrænsninger ind.
Derfor handler mit job i dag om at gøre mig selv synlig og skabe relationer – både til de virksomheder, som søger kandidater, og de kandidater, der nu eller engang i fremtiden skal have et nyt job. Faktisk er jeg helt holdt op med at kalde dem kandidater. Hos mig er man et talent, og jeg opfordrer til, at både virksomheder og talenter tænker langsigtet.
Talenterne og virksomhederne skal begynde at tale med hinanden, allerede inden der er et job. Her er jeg den ”trusted advisor,” som hjælper i dialogen. Det er en helt fantastisk udvikling, fordi jeg elsker at skabe relationen mellem et dygtigt talent og en virksomhed med et behov – erkendt eller ej.
Udover at forsøge at skabe mig et navn – så bruger jeg meget tid på at fortælle folk, hvor vigtig det er at deres profiler står snorlige i forhold til at skabe mersalg eller blive fundet af en headhunter. Det sidste gør jo mit arbejde nemmere. Jeg trives med at holde foredrag og skrive bøger om, hvad der skal til på jobmarkedet.
Det bliver spændende at se, hvordan vi kan ændre den måde, hvorpå virksomheder og talenter møder hinanden i de kommende år. Hvordan ser det ud, når Linkedin når 250 millioner medlemmer? Eller vil vi om 2 år sige: ”Linkedin? Hvad er det?” Det bliver spændende, og jeg vil knokle for at være foran.
Men lige i dag vil jeg glæde mig til at fejre mig selv. Det er med stolthed jeg ser tilbage på de 10 år. Jeg har trods alt overlevet en finanskrise, en hård branche og nogle voldsomme omvæltninger.
Til alle de mange talenter og virksomheder, jeg har været i kontakt med: Tak for 10 fantastiske år.
Du kan følge min company side på LinkedIn her – altid opdateret om nye jobs og trends på jobmarkedet.