Hvorfor skal du tage dig tid til motion

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Jeg har altid trænet og i virkeligheden altid med et mål for øje. Jeg er født og opvokset i en hal med forældre, der var meget engageret i håndbold og golf. Jeg har haft en mor og en far, der har siddet på hver sin side af trænerbænken og kæmpet for at overgå hinanden. Med harpiks som modermælk, troede jeg selv i mange år på, at jeg selv endte på landsholdet, men omstændighederne ændrede sig og divisionsbold blev mit højeste niveau. Jeg er dog opdraget med devisen om, at træning og motion er vigtigt for, at vi kan være sunde. Jeg har derfor altid trænet, hvad enten det har været løb, cykling, fysisk træning, yoga, svømning osv. I dag har jeg to ødelagte diskus skiver og en modic forandring, som er uhelbredeligt indtil videre, og som gør, at træning/motion fylder meget for at jeg kan have det godt og ikke for at nå et mål eller forbedre tider.

 undefined

Motionsplan
Alle, der gennemgår et forløb hos mig får en motionsplan som en integreret del af deres hverdag. Motion kommer i alle afskygninger, men hver gang vi bevæger os, aktiveres vores blod og blodbaner og vi aktiverer vores lymfesystem, som er vigtige elementer i vores generelle sundhed. Motion aktiverer vores immunforsvar, øger vores antioxidanter og fremmer reparation af vores dna. Og alt er vigtigt for at vi kan have et godt helbred.

Jeg anbefaler, at du går mellem 3-5 timer om ugen, dvs. 30 til 45 minutter pr. dag. Har du mulighed for at lægge dine gåture i dagtimerne får du samtidig mulighed for at få det lys og dermed D-vitamin, som er vigtige for os blandt andet for at undgå depressioner. 

Høj intensivitet
Er du til mere til løb, cykling mv. er den seneste trend at træne høj intensivt. Studier i Journal of Physiology fandt, at omkring 20 minutter af høj intensiv træning (faktisk helt ned til blot 5 minutters træning) giver mange fordele og kan faktisk vise sig at være en bedre strategi for levealderen i forhold til træningsintervaller, der går ud over 20 minutter. I høj intensiv træning varer øvelserne mellem 30 sekunder til 1 minut. Uanset om du er sprint i 30 sekunder eller ved at gentage en øvelse i 1 minut, har intensiteten af denne form for motion mange fordele:

  •        Øger musklernes evne til at generere mere energi med en mindre indsats
  •        Forbedrer iltoptagelse og forbedret blodgennemstrømning
  •        Øger insulinfølsomheden og dermed holder afbalanceret blodsukker
  •        Fremmer muskelsammentrækninger
  •        Forbedrer hjertefunktionen
  •        Forbrænder op til tre gange mere fedt
  •        Forbrænder mere fedt, mens du sover
  •        Tidsfaktoren – denne intervals træning kan let opnås i 20 minutter

Her er et eksempel på et træningspas:

  •        Varm op i 4 minutter
  •        Spurt i 30 sekunder
  •        Løb langsomt i 60 til 90 sekunder
  •        Gentag 8 gange

Er høj intensiv træning ikke noget for dig, så er du måske mere til trampolin. Undersøgelser viser, at brug af en trampolin (ganske almindelig lille trampolin) aktiverer lymfesystemet. Et godt lymfesystem sikrer et godt helbred. Du kan lave alle mulige øvelser på en mini trampolin. Du kan finde alle mulige øvelser på nettet til trampolintræning.

Stille motionsformer
Er du mere til stille og rolig motionsformer, så har jeg fundet nogle øvelser fra en træningsform kaldet Putkisto. Her er et link til en artikel jeg fandt i Fit Living, som går ud på at strække trætte muskler og få styr på din vejrtrækning. Øvelserne giver energi, skaber bedre gennemstrømning, giver bedre holdning og større kropsbevidsthed – skriver de på artliving.dk. Du kan se øvelserne og en beskrivelse her:http://www.fitliving.dk/yoga/yogaovelser/strak-dig-dejligere/

Jeg håber, at du er blevet inspireret til, hvorfor motion er vigtigt og hvad det gør for din generelle sundhed. Udover at gå 5 timer om ugen, så træner jeg 2-3 gange styrke og spinner én gang ugen. Styrketræning er godt for at holde os stærke, især hvis du er over 40 år som mig. Jeg anbefaler alle, der vil i gang med at styrke at få en træner på, der kan hjælpe dig med det helt rigtige program alt efter dit formål.

Jeg afslutter min uge med et besøg en infrarød sauna – hold da op, hvor er det godt for mig. Alle mine smerter forsvinder efter 45 minutter og i øvrigt taler alle sundhedsguruer i USA om, hvor vigtigt det er, at vi kommer i infrarød sauna – og også i forhold til at detoxe vores kroppe. Læs om infrarød sauna her.

Er du blevet mere nysgerrig? Følg mig på Facebook, så du får et nærmere indblik i min hverdag.

Du kan læse mere om, hvad jeg tilbyder på www.bettinawaede.dk.

God fornøjelse og i næste indlæg introducerer jeg til dig styling – hvordan du bruger dit tøj mest hensigtsmæssigt.

Bettina

 

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!