I denne uge har jeg fået et par henvendelser fra kandidater, som er blevet temmelig dårligt behandlet i forbindelse med jobsøgning. Jeg er blevet spurgt, hvad man gør i sådanne situationer.
I udgangspunktet er ingen tankelæser – og derfor er mit allerbedste råd at kontakte virksomheden og tale situationen igennem. Ofte beror det sig på en misforståelse.
Men i dag fik jeg en opringning fra en Konsulent, som havde været til samtale og havde efterfølgende modtaget besked om, at han var videre til testsamtale og ville få besked snarest herom. Der gik flere dage, og der kom ikke nogen mail osv. Vedkommende rykkede flere gange uden resultat – HR Partneren ignorerede tilsyneladende alle former for henvendelse. Vi taler her om en af Danmarks mest velrenommerede virksomheder. Nu var gode råd dyre – det er fredag og formentlig skulle ansættelsen lukkes inden 31. oktober – altså mandag. Hvad gør du så?
En anden kandidat modtog en mail om, at vedkommende var indkaldt til samtale. Desværre lå den sammen med en anden samtale, så kandidaten skrev tilbage, at han glædede sig til samtalen, men desværre forhindret – om de kunne flytte tiden. Herefter fik han et afslag.
Hvad i alverden sker der hos virksomhederne i dag? Ved de ikke, at der kommer en ny periode, hvor det igen er svært at rekruttere og med den udvikling vi ser fx i Sociale Medier, så bliver disse historier jo hængende og skidt for dem, der har behandlet nogen dårligt.
Men hvordan agerer vi som kandidat? Vi ringer selvfølgelig til nærmeste chef til den HR-Partner, som har været inde over processen. De fleste af os, vil jo nok tænke, at det var deres skyld, måske ikke været gode til samtalen og hvorfor kan de ikke bruge mig osv. og så får selvtilliden lige et gok ned. Men her er et råd, jeg fik fra en gammel klog kone: ”Det du ikke siger, det gemmer du – det du siger, det glemmer du”… Så når du får ringet og får en forklaring eller blot den mulighed for at sige, at denne arrogance ikke stemmer overens med dine værdier, så dejligt at det ikke blev dig….det giver altså noget…bare husk, at den type kommunikation anbefales at holde i Jeg-form.
I det første eksempel viste det sig, at de havde besluttet sig for en intern og at chefen ikke var informeret om, at der var kørt en proces. Han fik undskyldt osv., men vigtigt for kandidaten var den oprejsning han fik, da han fik sagt – ”Er det det, som I vil være kendt for” – det gave en super god oplevelse mentalt.. Jeg er dog sikker på, at der ofte er en god forklaring, så tøv ikke med at ringe og spørge på en god måde.
Du har selvfølgelig også den mulighed at trække på skulderen og glæde dig over, at du ikke fik tilbudt job i en virksomhed, der ligger så langt væk fra dine egne værdier…
God weekend.
PS Download min nye bog “Nyt Job – Tak!”, hvis du vil inspireres i din eventuelle jobsøgning.