Hvem er Generation Z

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Generation Z er født i årgang 1995 og udgør formentlig mellem 20-25 % af befolkningen i dag. De er kendetegnende ved, at de er født i en tidsalder med konflikter og udfordringer startende med 9/11. De har oplevet krige, terrorisme, finanskrise og de har set deres familie kæmpe hårdt fx mod arbejdsløshed, gæld osv. – meget anderledes end Generation Y.

Generation Z er multi-kulturelle

Det er en generation, som er multi-kulturelle, og som har venner på tværs af religioner, race osv. Det er de ægte digitale indfødte, der er født med en mobil telefon uden at have kendt til en verden, hvor mobilen ikke eksisterede. De anvender flere devices i løbet af dagen og op til 3 timer uden for skolerelateret opgaver. Hvor Generation Y er mere åbne, virker Generation Z mere lukkede og er mere forsigtige i forhold til, hvad de deler og med hvem, samt om de kan spores. De anvender af samme årsag Snapchat mere end Facebook, hvor indholdet kun er tilgængelig i en kort periode. Mor og far er stadig meget indover, som med Generation Y, men mere som støtte og rådgivere, hvor vennerne er dem, der deles alt med.

Hunger games generation

Er du forældre til et barn af Generation Z, oplever du formentligt, at hele deres liv ofte foregår på deres værelse. De kobler sig på nettet, spiller spil og al kommunikation foregår over Facetime eller Skype, der skabes et virtuelt miljø face to face. Vi oplever dem som mere introverte og presser på for at få dem ud i verden, men for dem er den virtuelle verden – det mest naturlige. Nogen kalder denne generation for Hunger Games generationen.

På samme baggrund tror jeg, at vi har forklaringen på, hvorfor flere og flere vælger længere uddannelser og derfor ikke er disponible på arbejdsmarkedet. De har svært ved at skulle gebærde sig på fx større arbejdspladser med masser af aktivitet og mennesker at forholde sig til – de er vant til 1 til 1 relation (online). Jeg tror derfor også på, at vi i fremtiden vil se flere og flere arbejde hjemmefra med online adgang til skærme, der viser dine kolleger. De foretrækker live streaming. Jeg tror, at denne generation vil vælge, hvem de vil bruge tid sammen med og hvem de ikke vil bruge tid sammen med. Vi vil derfor se mere aktivitet i fritiden, men arbejdsmæssigt bliver de hjemme i trygge rammer.

De har typisk en opmærksomhed på 8 sekunder og det siges, at hver 10. er diagnosticeret med ADHD. De kommunikerer ofte via symboler/ikoner.

Hvad foretrækker Generation Z på arbejdsmarkedet?

  • Fleksibilitet
  • Et godt arbejdsmiljø

Og de motiveres af:

  • Karrieremuligheder
  • Løn
  • Økonomisk stabilitet
  • Virksomhedsstørrelse
  • Indflydelse
  • Wellness programmer

Bedste råd til at rekruttere Generation Z

Fortæl om indhold og den forskel de vil gøre i jobbet via gode historier fra din virksomhed. Anvend Youtube og skriv korte beskeder. Undgå at presse dem i faste rammer, mange af dem har været selvstændige fx haft en online shop og husk at give dem god feedback.

Vil du fremtidssikre din rekruttering?

Book foredrag ”Rekruttering af fremtidens medarbejdere” – se mere her.

[sc name=”om-forfatteren”]

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!