Hvad Gud har lavet er god kost

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

undefined

At spise rigtigt er blevet en livstil og der er virkelig mange gode råd. Jeg tror, at det er meget vigtigt at mærke efter, hvad kroppen har brug for og ikke har brug for. Jeg har i de seneste måneder brugt oceaner af timer foran min pc og set det ene store online program fra USA efter det andet omkring kost. En af mine helt store favoritter er Food Matter TV – sundhedens Netflix.

Jeg har et princip: Jeg spiser det mad, der er lavet af ”Gud” og det mad, der er lavet af mennesker, rører jeg ikke. Jeg spiser altså ikke forarbejdet mad. Nemt ikke?

Kroppens celler
Kroppen består af billioner af celler som arbejder sammen så du kan spise, bevæge dig og meget mere. Cellerne skal bruge ilt og næring og det er blodets opgave at hente den næring ind til cellerne. Kroppen består af 70% af vand, hvorfor vand også er yderst vigtig for en sund krop.

Vi danner af og til frie radikaler, som er et oxygen med 7 elektroner (de mangler et elektron) – og de frie radikaler kan ikke leve uden det sidste elektron, hvorfor de forsøger at stjæle fra de raske celler, der måske er lidt svagere, og når de bliver svagere kan de ikke afskille stoffer, der ikke er gode for os, hvorfor vi bliver syge. Antioxydanter og vand har ekstra, elektroner de donerer til de frie radikaler, som gør dem komplette og derfor ikke gør skade på vores celler. Det er meget simplificeret, men det var informationer, der gjorde, at jeg tog aktion på at ændre min kost eller at efterleve min simple strategi. Jeg rådgiver ikke selv folk omkring kostomlægninger, men anbefaler, at der tages fat i en kostekspert.

Sund mad
Men her er lidt inspiration i forhold til, hvad jeg spiser i dag.

Grøntsager

  • Broccoli
  • Hvidkål
  • Rosenkål
  • Spinat
  • Grønkål
  • Avocado
  • Generelt friske rå og økologiske grøntsager

Frugt

  • Jordbær
  • Banan
  • Granat æbler
  • Bær som brombær, solbær, jordbær, blåbær
  • Mørke vindruer
  • Den hvide skal på appelsinen skal ikke af
  • Grønne æbler inkl. kerner osv.

Drik

  • Grøn te (grøn te ekstrakt, hvis jeg springer nogle kopper over på en dag)
  • Burrerod te
  • Vand 2L renset i kande eller andet
  • Grape juice – ren juice

Mælkeprodukter

  • Økologisk smør
  • Økologisk (græs ko) ost

Kød

  • Økologisk – f.eks. oksekød, svindekød og kylling

Æg

  • Økologiske

Nødder

  • Hørfrø
  • Hampefrø
  • Chiafrø
  • Solsikke frø
  • Græskar frø
  • Sesam frø
  • Nødder som snacks – langsom ristet tjek hvilken olie de er lavet i

Lidt hygge

  • Popcorn hjemmelavet i kokosolie
  • Mørk chokolade min 80%
  • Protein pandekager – 3 æg, 1 banan, havregryn, chiafrø – blend hele og steg med kokosolie, som små pandekager

Olier

  • Ekstra koldpresset jomfru olivenolie – men kun til stegning på lavt blus
  • Ekstra jomfru kokosolie

Salt 

  • Himalaya (salt er en af de 4 ting vores krop er lavet af og er derfor vigtig)

Jeg spiser næsten aldrig hvid sukker…

En dagsration mad
Masser af grøntsagsjuice og 2 store salater med masser af kål, spinat, broccoli, peber, bær, frø, spirrer, nødder osv. – kød økologisk.

Smoothies  f.eks. rødbeder, gulerødder, broccoli, agurk, æbler osv. se på nettet for spændende opskrifter. Jeg laver også gerne smoothie med kokosmælk –  blendet med bær.

Jeg har rygsmerter og derfor prøver jeg at spise hver aften:

  • 1 tørret figen
  • 1 tørret abrikos
  • 5 tørrede blommer (svære at få fat i)

Jeg tager disse tilskud dagligt, men gør ikke noget før du har talt med din læge:

  • D3 vitamin
  • Spirulina
  • Ingefær/gurkemeje
  • Grøn te ekstrakt
  • Bipollen
  • C vitaminer
  • NutriLink og Glucosamin (pga. ryg)

Jeg starter min dag med et glas varmt vand med saften fra en hel presset citron. Det synes måske af meget, men jeg handler én gang om ugen og så er det blot et spørgsmål om vaner. Jeg har det meget bedre, når jeg spiser dette og tænker over, hvordan jeg gerne vil have det i min krop. Det gør det hele meget nemmere.

Er du blevet mere nysgerrig? Følg mig på Facebook, så du får et nærmere indblik i min hverdag som Forvandlings- & SportsCoach.

Du kan læse mere om, hvad jeg tilbyder på www.bettinawaede.dk.

God fornøjelse og i næste indlæg introducerer jeg til dig EFT- hvilken forskel den teknik kan gøre i din hverdag.

Bettina

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!