Bevidsthed skaber positive forandringer også for jobsøgere

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Jeg kontaktede Bettina Wæde via LinkedIn en dag i oktober, fordi jeg var ledig og gerne ville have hjælp til at finde et job hurtigst muligt. Jeg havde hørt, at hun var en dygtig headhunter, men hvad jeg ikke vidste var, at Bettina er meget mere end en headhunter. Efter mit første møde med Bettina fandt jeg ud af, at hun har skrevet flere bøger, hun er uddannet coach og kan meget andet end ”bare” rekruttering.

Bettina har blandt andet skrevet en e-bog til ledige. Bogen fungerer som en guide i forhold til, hvordan man håndterer situationen som ledig – hvordan man skriver en god job ansøgning og et godt CV, hvad man skal gøre for at blive fundet af headhuntere på LinkedIn, håndtering af jobsamtalen og privatlivet/fritiden som jobsøgende. Den bog ville jeg gerne have haft lidt før. Den er god fordi, den ikke bare beskriver, hvordan du skriver den perfekte ansøgning, klarer dig til samtalen osv. Men det er en bog, der rent faktisk forholder sig til ledighedssituationen som helhed. Den tager eksempelvis også udgangspunkt i, at det er vigtigt, at du har det godt med dig selv, at du har en positiv indstilling og udstråling og modet til at sige ”nej” til et job, hvis det ikke er det helt rigtige.

Employees with special skills wanted concept - job interview candidates waiting

Jeg var blevet opsagt og fritstillet 5 måneder før, jeg kontaktede Bettina, og jeg havde været ledig i 1 måned. Det var lykkes mig at komme til en del samtaler, men jeg kom ikke længere end til den første samtale. Jeg var frustreret over situationen, stresset over ikke at få løn og i grundlæggende dårligt humør – selvom jeg i bund og grund er et positivt menneske. Man behøver ikke at være i familie med Einstein for at vide, at det ikke er det bedste grundlag for at lande et nyt. Og det var derfor, jeg kontaktede Bettina, hvis bog og gode råd var lige, hvad jeg havde brug for. Bettina er godt til at stille de rigtige spørgsmål, fortælle dig, hvad du skal fokusere på og øve forskellige situationer med dig. Men udover det kan Bettina også give vegetativ træning, som er en træningsform, der har fokus på vejrtræningen. Bettina har især trænet folk, der lider af stress eller har sportsskader, koncentrationsbesvær, ond i ryg, mave osv.

Vegetativ træning
Da jeg besøgte Bettina første gang var ikke kun frustreret og i dårligt humør, min jobsituation gjorde, at jeg var anspændt i arme, kæbe og mave. Og Bettina kunne med det samme se, at jeg ikke trak vejret ret dybt. Derfor foreslog hun, at jeg prøvede vegetativ træning. Jeg har nu prøvet det 5 gange, og jeg synes virkelig, træningen gør noget godt for mig. Kombinationen af rådgivning i forhold min videre jobsøgning og vegetativ træning, har helt sikkert haft en positiv indflydelse på, hvordan jeg tackler situationen.

Træningen foregår kort fortalt ved, at man ligger på en briks og trækker vejret ind og ud gennem munden, mens Bettina guider dig gennem forskellige øvelser. Øvelserne er stille og rolige, og man bliver helt afslappet og mærker pludselig kroppen på en helt anderledes og afslappede måde. Jeg har oplevet, at kroppen har reageret meget forskelligt på øvelserne. En gang kunne jeg især mærke en snoren i mine arme under træningen, og en anden gang begyndte min ben at ryste helt vildt. Når jeg kommer til træningen, tænker jeg som regel, det går da fint for tiden, der er ikke noget at ”komme efter” i dag. Men min krop reagerer under hver træning, og når træningen er slut, så ved jeg som regel godt, hvad det er, jeg reagerer på – jeg ville bare ikke ha’ været bevidst om det, hvis jeg ikke havde været til vegetativ træning. Jeg går til yoga, løbet og træner 3 til 4 gange om ugen, og det gør også noget godt for mig og min krop, men det er på en helt anden måde – og for mig er kombinationen optimal. Jeg har forresten ”udvidet” mit træningsforløb, så nu starter jeg dagen med mellem 5 – 15 minutters vegetativ træning på en yogamåtte i stuen. God start på dagen – det kan anbefales.

Når jeg tager hjem fra vegetativ træning, er jeg som regel meget træt, selvom selve træningen kun tager mellem 30 og 60 minutter, og tempoet er meget stille og roligt. Derudover er jeg altid blevet bevidst om, hvordan jeg virkelig har det, og med dét som udgangspunkt, har jeg mulighed for at forholde mig til, hvad jeg kan gøre for at få mere energi og overskud. På en måde kan man sige, at træningsformen gør mig i stand til at observere og dermed forholde mig til, hvordan jeg har det, og derfor er træningsformen en god grundlag for positive forandringer – og Bettina er en god støtte på vejen. Og det bedste er, at jeg starter i nyt job 4. januar 2016.

Nysgerrig? Se mere på www.bettinawaede.dk

Sofie – slethen@hotmail.com

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!