På arbejdsmarkedet er der nu fire generationer og det giver os nogle udfordringer. Jeg tror, at vi i fremtiden skal være bedre til at fokusere på de talenter, hver især har med og hvordan de iscenesættes også i forhold til virksomhedens strategi. Vi skal fokusere på at sætte det gode hold på tværs af generationerne.
Vi kan tiltrække kvalificerede medarbejdere, hvis vi lærer at sætte et godt hold. Det giver arbejdsglæde og effektivitet, der kan ses på virksomhedens resultat.
For at sætte det gode hold er vi nødt til at gøre tingene anderledes. Vi skal prøve noget nyt.
Jeg ser 3 udfordringer for rekruttering fremadrettet: Det gode team, millennials og unge talenter.
Hvad er et godt team?
Det gode team består af mennesker, der ønsker at forbedre sig. De er med andre ord sultne og kan lide at gøre deres bedste. De har evnen til at se bedre måder at gøre tingene på og har en høj standard for sig selv og andre. De er mennesker, der trives med den høje præstation. Derudover er de i stand til at omgås andre (kloge i omgangen med mennesker) og de er respektfulde, dvs. de ved, at ingen er over teamet.
Ansætter du mennesker, der har det forbedrende talent, er kloge og respektfulde, er resultatet et godt team. Et rigtigt godt team uanset, hvilken generation, de kommer fra. Det er et team, der udvikler og skaber resultater.
Vi ser det i sportens verden. Hvis bare en enkelt spiller mangler en af disse kvaliteter, så falder holdpræstationen med det samme.
Millennials dominerer arbejdsmarkedet
Millennials er født omkring 1982. Mange millennials ønsker at arbejde freelance. De vil have fleksibilitet og anerkendelse. De tager gerne små jobs, der giver dem mulighed for at arbejde freelance med det, de brænder for.
De vil have muligheden for at arbejde, når det passer dem – ikke når det passer arbejdsgiveren. Det er her de præsterer bedst. Andet giver ikke rigtig mening for dem. Det betyder ikke, at de er dovne, men de stiller andre krav – højere krav. Det handler mere om kvalitet end overlevelse.
Derfor må den traditionelle virksomhed tænke lidt mere utraditionelt, hvis den vil tiltrække de unge talenter – der er vokset op i den digitale tidsalder. Vi har brug for dem, hvis vi fortsat ønsker at udvikle og forbedre vores virksomheder. Stop med at rekruttere udelukkende ud fra erfaring, færdigheder osv. Afdæk deres talenter og få dem iscenesat.
De unge talenter kommer ikke af sig selv
Vi må forstå, at mange af de helt unge er nye på arbejdsmarkedet. De har taget en god uddannelse og har et godt fundament.
De har altid fået at vide, at de er noget særligt. Unikke. De kan klare sig selv, men de kan drage stor nytte af den ældre generations viden og erfaring.
Men vi må ikke forvente, at de unge talenter kommer af sig selv. Det er ikke deres natur. Hvis vi ikke viser dem en vej, de kan lide, så finder de en anden vej.
Nogle fristes til at sige forkælede børn – men jeg ser unge mennesker, der tør stille krav. De tør kræve kvalitet og ærlighed. De er vant til, at alt foregår online. Det er tid til at vende rekrutteringsprocessen om. Vi skal ”sælge” vores jobs/virksomhed, som skulle vi sælge et par cool sneakers.
Mit råd
Jim Collins skriver i sin bog, ”Good to be Great”, at virksomheder med succes får de helt rigtige mennesker på bussen. Derfor:
• Ansæt folk, der har det forbedrende talent, kloge og er respektfulde.
• Fokuser mindre på kompetencer og færdigheder, men talenter.
• Bryd med traditionerne – tænk ud af boksen.
• Sælg job/virksomhed, som var det et par cool sneakers.
Gå nu ud og gør noget anderledes. Hav modet til at sætte det gode hold sammen og få deres talenter iscenesat – et superteam 😉
Ønsker du hjælp til at rekruttering eller optimering af dine medarbejdere/teams – kontakt mig på 4010 0220.
Om forfatteren
Bettina har arbejdet med rekruttering og udvikling af teams, medarbejdere og sportsfolk i mere end 25 år. Bettina har stor fokus på potentialet og det kulturelle match, når hun bl.a. hjælper og rådgiver virksomheder omkring rekruttering. Hun afholder også foredraget ”Rekruttering af Millennials” og var i oktober 2017 bl.a. inviteret til Birmingham som keynotespeaker. Se mere på wædeconsult.dk.