3 tips til kandidater til et godt videointerview

Jeg ser en massiv anvendelse af videointerviews i rekrutteringsprocesser. Vores teknologier er forbedret, og Millenniums og Generation Z er på vej til at udgøre den største del af arbejdsstyrken. De er opflasket med video, snap, Skype osv. og har taget den verden med ind i arbejdsdagen. Videointerview er derfor en fast del af rekruttering i flere og flere virksomheder, så du kan som kandidat lige så godt vænne dig til det.

Videointerview har mange fordele. Du får mulighed for at præsentere langt mere fyldestgørende, du bliver ikke ”bare” bedømt ud fra et CV og ikke mindst kan interviewet gennemføres, når det passer dig.

Vil du have de bedste råd til dit næste videointerview – set fra en Headhunters vinkel – så læs mine erfaringer herunder.

Overvej formålet med interviewet

For de flest mennesker er det en skræmmende oplevelse at tale til et kamera. Hvad skal jeg sige? Hvor meget skal jeg sige? Og hvordan. Med mindre, at der på forhånd er givet en specifik dagsorden for videointerviewet, er det min anbefaling, at du fokuserer på tre områder, som kan give dig det bedste udgangspunkt for at komme videre i rekrutteringsprocessen.

1. Præsentation af dig som person
For at få et godt indtryk af en kandidat, siges det ofte i min branche, at vi skal mødes ansigt til ansigt. Vi vurderer jo mennesker bl.a. ud fra den udstråling, vi møder, ordvalg, kropsholdning, kropssprog, manerer, tøjvalg, øjenkontakt og meget mere. Videointerview giver os næsten samme mulighed.

Sørg derfor for at sidde oprejst, hav et præsentabelt ydre og forsøg at få noget attitude indover din præsentation. Tal tydeligt og i et tempo, der virker naturligt for dig. Husk at tale ind i kameraet og ikke i skærmen. Gør du ikke det, så ser det ud som om, at du sidder skævt.

Jeg har set videoprofiler online på nettet, hvor kandidaterne var iført shorts/løbetøj, sad henslængt i sofaen og endda med fødderne oppe på instrumentbrættet under optagelserne siddende i bilen. Det er ikke den bedste måde at præsentere sig selv på som en del af en jobansøgning. Som Headhunter ville jeg sætte spørgsmålstegn ved, hvordan du ville møde – og senere måske repræsentere – min kunde. Så tænk over, hvordan du præsenterer dig selv, gør din research, hvem er det du skal ”møde” i dit videointerview.

2. Opbygning af en præsentation
Jeg opfordrer mine kunder til at forberede deres kandidater til videointerview ved bl.a. at sende spørgsmål på forhånd (læs blog herom her). Men er der ingen agenda, så kan du med fordel beskrive følgende:

  • Hvorfor søger du jobbet
  • Hvordan har du tænkt dig at løse opgaven – sammenlignet med dine erfaringer/kompetencer
  • Udbyttet ved at ansætte dig

3. Afsluttende spørgsmål
Hvis der er mulighed for det, så spørg også ind til jobbet, eksempelvis:

  • Hvad har du gjort, når de efter 3 måneder vurderer, at du er en stor succes
  • Hvilken ledelsesstil, vil du opleve i hverdagen
  • Hvordan ser et introduktionsforløb ud
  • Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig
  • Hvilke værdier hersker i virksomheden/teamet og hvordan efterleves de
  • Spørg om de har en video, der viser lidt om dagligdagen hos dem

Husk en video kan ses igen og igen, og deles blandt de rekrutteringsansvarlige, så fejl vurderinger undgås. Derfor: gør dig umage – det er 3 simple råd, du skal huske på – og med et grundigt forarbejde, har du banet vejen for dig selv til en videre snak om den ledige stilling.

Om forfatteren:
Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering (bl.a. Millenniums og Generation Z) med over 25 års erfaring. Bettina arbejder med rekruttering, workshops (teamsammensætning og talentafdækning) & foredrag og er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn. Hun har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Bettina er drevet af innovation og deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events – senest Recruitment Expo 2017 i London og selv udvalgt som Keynote Speaker i Birmingham til oktober. Bettina har skrevet flere bøger. Specielt for virksomheder er foredraget ”Rekruttering og ledelse af Millenniums & Generation Z” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram og/eller Twitter.

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!