Du er produktet på LinkedIn!

Jeg læste på en blog i USA, at LinkedIn har over 150 millioner brugere…wauw.. I USA har jobportaler kun omkring 3,5% af alle ledige jobs – og alligevel bruger mange amerikanere tiden på at oprette sig på jobportaler frem for at optimere deres LinkedIn profil. Det er tankevækkende.

En tendens vi også oplever herhjemme og svaret er måske, at mange stadig opfatter LinkedIn som værende lidt langt ude, urealistisk og meget tidskrævende. LinkedIn handler om netværk og socialisering og det kan være usikkert for dem, som ikke kom med på 1. eller 2. bølge… Men hør nu her – vær kæk og begynd at invitere folk ind i dit netværk, enten fordi de ser interessante ud, har noget du gerne vil have etc. eller måske kan gøre en forskel for dig eller omvendt…Du kan lære noget og ikke mindst opleve at blive inspireret! Du skaber forretning på LinkedIn og du finder dit næste job der – uden tvivl… altså hvis du lige orker at gøre en indsats.

Vi besætter primært vore stillinger via LinkedIn. Faktisk beder jeg alle, som sender CV til mig om at linke op med mig på LinkedIn. Jeg gør det for at sikre mine ”kunder” god service og så jeg ikke glemmer nogen, idet alt, hvad jeg arbejder på lægges op på min profil….

At du leder efter et job, er bare en salgssituation. Du er dit produkt. Og alt om dig vil enten sælge dig eller ikke. Det er virkeligheden bare et valg, du bør træffe – og så komme i gang med at markedsføre dig selv.

Mange køb foregår irrationelt og overført til en jobsituation – så er der mange gange ikke de store forklaringer på, hvorfor lige netop den kandidat kom videre og den ikke gjorde…så du må sikre dig, at pakken er komplet og ikke mindst interessant.

Det gør du blandt andet ved at sikre, at dit CV matcher din LinkedIn profil. Udtalelser, som folk har givet på din profil skal også matche dig og den forskel du gør i dit job. Mange tænker ikke over dette , men jeg ved, at passer tingene ikke, så er du er i problemer. Det oplever jeg i hvert fald hos mine kunder.

Den anden del af branding er at kende din målgruppe. Hvad er deres (altså den virksomhed/branche) to største udfordringer lige nu, udfordringer, som du potentielt kunne løse? Grundlæggende skal du ikke lave om på dig selv – blot fremhæve dine styrker, som kan gøre en forskel for den pågældende virksomhed.

Kunsten er således at tilpasse “hvem du er” med “hvad de har brug for”, så der er konsensus.

Sørg også for at tilpasse linien under dit navn – skriv ikke ”Engineer, Marketing Executive, Fundraiser etc”. – de fortæller intet om, hvem du er  – skriv i stedet “Kraftfuld Intranet Builder | Supply Chain betroet leder | Projektledelses guru”  etc. (her har jeg faktisk selv en udfordring – hold øje med min profil).

Du har 120 tegn til at fortælle verden, hvem du er, og hvad du bringer med dig.
Og enhver kommunikation du genererer på LinkedIn vil have denne professionelle overskrift tilknyttet – nice, ikke?

Så vælg klogt!!

Udvælg også et godt billede – der har været masser af skriverier om netop dette her på LinkedIn – og mit bedste råd:  Få en professionel til at tage et godt billede af dig.

Har jeg inspireret dig til at optimere din profil?

Det håber jeg og ellers så kontakt mig for at høre, hvordan jeg hjælper mine kunder med at skrive deres LinkedIn profil mod et mindre honorar…du er også meget velkommen til at deltage på mit jobseminar den 28. Februar i Roskilde…

God weekend…

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!