6 simple handlinger der tiltrækker kandidater til din virksomhed

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Jeg har fået en ny opgave hos en IT virksomhed. Målet er at tiltrække kandidater, da virksomheden oplever at få færre og færre ansøgninger på deres ledige stillinger. Jeg skal med andre ord være med til at fremtidssikre deres rekruttering.

Oplever du også, at antallet af ansøgninger er stagneret eller faldende, kan du med fordel arbejde med nedenstående elementer – handlinger, som jeg skal igennem med min kunde i den næste periode – og jeg glæder mig!

  1. Online søgning
    Vi starter med at ”gennemtravle” nettet for bemærkninger fra tidligere ansatte og fra kandidater, der har været i forløb hos min kunde. Hvad skriver de eksempelvis på Trustpilot, Glassdoor, virksomhedens sociale medie sider osv. Vi leger også med værktøjet: www.answerthepublic.com, og skriver fx ”why work for virksomhedens navn”. Et værktøj jeg især vil anvende for internationale kunder, da det giver et indblik i den pågældende virksomhed. Her samles alle kommentarer fra nettet til stor inspiration, som man kan searche videre på.
  1. Survey
    Herefter sætter vi en intern anonym spørgeskemaundersøgelse op, hvor vi giver alle medarbejdere mulighed for at pege på det gode ved at arbejde i virksomheden, men også det mindre gode. Min kunde er indstillet på at forbedre nogle af de mindre gode forhold, hvilket altid er vigtigt for mig, ellers skal vi ikke spørge til ind. Medarbejderne skal opleve, at der er troværdighed – walk the talk.
  1. Medarbejder historier
    Også medarbejdernes hverdag skal frem i lyset. Hos min kunde skal jeg interviewe et par medarbejdere og aktivt bruge deres historier enten i links på jobannoncen, sociale medier eller i materiale, som jeg samler sammen til kandidaten, når de har udvist interesse for virksomheden. Jeg oplever, at især yngre generationer finder det inspirerende at få materiale tilsendt, som de kan dele med deres netværk.
  1. Fotos og video
    En vigtig handling er at få taget fotos og gerne video. Jeg anbefaler, at der hyres en professionel, men da det handler om at være autentisk, så deler vi ofte opgaven mellem os. Formålet er at vise stemning, miljø, arbejdspladser, kolleger, chef, frokost osv. Vi vil gerne undgå at være en del af den statistik, hvor 62% er utilfredse efter jobstart det første år, så jo mere vi kan vise jo bedre, tror jeg på.
  1. Gå Social
    Med min kunde udarbejder jeg en content plan for indhold, som vi kan dele på sociale medier. Vi inddrager medarbejderne, bl.a. ved at sende alle et skriv om, at vi er i gang med at ansætte, og at det gerne må deles. Derudover udarbejder vi en intern konkurrence og honorerer de medarbejdere, der har størst interaktion med et opslag. Jeg garanterer dig, at vi kommer langt ud i vores netværk.
  1. Fortsættelse
    Sidst, men absolut ikke mindst, får vi udarbejdet en plan for at fastholde virksomhedens engagement på sociale medier. Derudover anbefaler jeg at indføre ”månedens sociale medie medarbejder” osv. Det gælder om, at vi i de næste mange år ser vores rekruttering som en købsproces, hvor vi skal tiltrække og interagere med kandidater løbende for at kunne besætte stillinger og dermed fremtidssikre vores rekruttering.

Gav ovenstående dig ”blod på tanden” til at få kastet nyt lys på din rekruttering – og dermed sikre, at du også fremover kan vælge mellem gode kandidater – så er ovenstående blot 6 simple handlinger, jeg anbefaler. Jeg har mange flere i ærmet og kommer gerne forbi og fortæller om dem.

Om forfatteren:
Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering (bl.a. Millenniums og Generation Z) med over 25 års erfaring. Bettina arbejder med rekruttering, workshops (teamsammensætning og talentafdækning) & foredrag og er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn. Hun har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Bettina er drevet af innovation og deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events – senest Recruitment Expo 2017 i London og selv udvalgt som Keynote Speaker i Birmingham til oktober. Bettina har skrevet flere bøger. Specielt for virksomheder er foredraget ”Rekruttering og ledelse af Millenniums & Generation Z” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram og/eller Twitter.

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!