4 gode råd til at rekruttere Millenniums via Facebook

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Det er svært at spå om fremtiden, som Storm P udtrykte det. Et faktum er dog, at fordeling af arbejdsstyrken forandrer sig og i 2025 består 75 % vores globale arbejdsstyrke af Millenniums. Endvidere har vi en ny generation – Generation Z, som træder ind på arbejdsmarkedet i disse år. Disse 2 generationer kalder jeg for fremtidens medarbejdere. Fremtidens medarbejdere er vokset op med teknologi og har en anden adfærd end vi er vant til online, hvorfor tiden er kommet til, at vi skal forandre vores rekrutteringsprocesser, hvis vi vil besætte vores stillinger i fremtiden.

Millenniums tænker fællesskab og Generation Z har levet hele deres liv med kriser og udfordringer. Vi taler om generationer, hvor mobiltelefonen næsten er blevet en del af deres krop. De helt unge er en slags cyborgs, som altid er i kontakt med deres virtuelle venner, i hvert fald ifølge Søren Schultz. Denne tilgang til livet forandrer måden, vi kommer til at arbejde på og det forandrer måden, vi skal rekruttere på i fremtiden. Læg dertil til, at noget tyder på, at kun 22 % af de helt unge er til stede på LinkedIn. Det vil udfordre mange af de danske Headhuntere, som i dag primært anvender LinkedIn til online search af profiler.

Rekruttering via Facebook
Facebook har vist sig at være ganske effektiv til rekruttering af helt unge ny-uddannede og mennesker med kort erfaring på tværs af alle brancher, men specielt godt i IT, design og HR. Der er dog stadig en 1/3 af alle ansøgninger, som kommer fra folk, der søger alt uden at være en match og som kan frasorteres.

Facebook er et socialt medie
Når du søger kandidater via Facebook, så vil dit image og din troværdighed stige, hvis din responstid på alle henvendelser er hurtig. Facebook er et socialt medie og folk deler information på tværs. Image og branding er nøgleord for succes og tilbyde feedback gør en forskel og gør den gerne personlig.

4 gode råd til at komme i gang på Facebook

  1. Jobannonce: Vær så konkret som muligt, nævn gerne max lønniveau, lokation, benefits osv.
  2. Tænk over brandingen af jeres virksomhed. Brandingen er det, der afgør antallet af ansøgninger.
  3. Post dit opslag f.eks. mellem kl. 12 og 13 eller 21 og 22. Undersøgelser viser nemlig, at folk tjekker deres Facebook i frokostpausen eller når de skal, eller er i seng.
  4. Invester tid i at finde grupper, hvor du kan se, der er engagement på jobopslag f.eks. via kommentarer, likes eller delinger. Der skal også være aktivitet i gruppen, såsom afholdelse af webinar, deling af gode råd, events osv. Det vidner om kvalitet i gruppen. Er der intet engagement eller aktivitet, vidner det blot om, at der postes en del, men at der ingen læsere er. Flyt til en anden gruppe.

Ønsker du at blive klogere på, hvordan du eller dine medarbejdere kan opbygge en personlig brandingstrategi til at tiltrække kandidater, så er mit foredrag ”Sådan rekrutterer du fremtidens medarbejdere” noget for dig – se mere her.

Om forfatteren:
Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering (Millenniums og Generation Z) med over 25 års erfaring inden for rekruttering. Bettina er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn, og har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Hun er drevet af innovation og deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events – senest Recruitment Expo 2017 i London. Udover at arbejde med rekruttering og foredrag, har Bettina skrevet flere bøger og har coachet mange jobsøgere med stor succes. Du kan se mere her: www.wædeconsult.dk. Specielt for virksomheder er foredraget ”Fremtidssikret rekruttering” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram og/eller Twitter.

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!