Byg dit brand på sociale medier
Du skal arbejde med rekruttering, som om du sælger cool sneakers. Du har brug for et brand og at vise, at du har en holdning. Vær på de platforme som dine fremtidige medarbejdere er på f.eks. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og Snapchat.
Vis, hvad du står for som virksomhed
Nike står for Empowerment, hvad står du og din virksomhed for? Du har brug for følgere på de sociale medier til at dele jeres budskab. De vil hjælpe jer med at blive synlige for jeres fremtidige medarbejdere. Del billeder, videoer og lav en quiz. Vis, hvordan det er at arbejde for jer. Lær at lave video til de sociale medier.
Inkluder dine medarbejdere
Alt er blevet mere og mere tilgængeligt online. Ofte kontakter kandidater virksomhedens medarbejdere – uopfordret. De er nemme at kontakte online. De vil høre, hvordan det er at arbejde for jer, hvordan chefen er osv. Forbered dine medarbejdere på dette.
Skriv konkrete jobannoncer
Vær konkret og fjern alle floskler. Skriv, hvordan hverdagen er hos jer, hvilke opgaver der skal løses, hvad jeres mål er på kort og lang sigt. Hvilke talenter får kandidaten i brug osv. Når du deler din annonce på andre platforme og sociale medier, så tænk over hvilken tekst, der bliver vist. Du vil være synlig og fange opmærksomheden. Start med at fortælle, hvorfor kandidaten skal vælge dette job.
Ram målgruppen med annoncer
Mange virksomheder bruger penge på at annoncere jobs på de sociale medier. Sørg for at sætte en målgruppe op og brug re-targeting. Det betyder, at folk der besøger din side, får vist en annonce fra jer, næste gang de er på Facebook. Vi har oplevet et videoopslag på Facebook, der er nåede ud til 251.197 mennesker på tre uger. Investeringen var 200 kroner i sponsoreret tillæg.
Hav en skarp karriereside
Folk bruger gerne tid på at samle information om jer, inden de sender en ansøgning. Sørg for, at I har en god og informativ karriereside. Her kan kandidaterne finde alle jeres jobs, de kan læse mere om, hvem I er og hvordan en ansættelse forløber hos jer. Giv så meget hjælp som muligt, f.eks. en skabelon til CV eller ansøgning. Gør det nemt for kandidaterne at søge jobbet.
Afdæk om der er et kulturelt fit
Fremtidens medarbejdere ønsker et match med virksomhedens kultur. Et kulturelt fit betyder noget – både for medarbejdere og for virksomhed. Medarbejdere præsterer bedre, når de matcher deres kolleger. Deres arbejdsglæde bliver større og de bliver længere i virksomheden. Find værktøjer, der kan hjælpe jer med at afdække det kulturelle match.
Afdæk kandidatens toptalenter
Millennials vil anvende deres talenter i jobbet. Mennesker, der bruger deres tre til fem største talenter til at løse deres opgaver producerer mere. Deres produktivitet kan stige med mere end 50 %. Snak om, hvordan i bedst afdækker kandidatens toptalenter.
Vær ærlig
Fremtidens medarbejdere søger autenticitet og de tjekker ting online. Dine budskaber skal passe med virkeligheden. Vær åben og ærlig. Alle kan skrive en anmeldelse af virksomheden online på sider som Glassdoor og nu også på Jobindex. Her kan kandidaten læse andre menneskers oplevelser med virksomheden, rekruttering, løn osv. Der er mange jobsøgere, der bruger denne side. Ærlighed skaber loyalitet og troværdighed. Det giver flere anbefalinger i ansøgernes netværk.
Værktøjer
Der er mange nye spændende værktøjer du kan bruge til at optimere din rekruttering. Jeg bruger Google Trend. Her tjekker jeg for eksempel, hvor mange søgninger der er på mine jobtitler. Seneste eksempel var da jeg skulle finde en salgsingeniør til en kunde. Jeg fandt ud af, at ingen søger på det ord. Til gengæld søger folk ofte på titlen teknisk sælger. Det samme kan du gøre med ord til jobannoncer. Find de ord som din målgruppe søger på for at få din jobannonce vist.
Du vil helt sikkert tiltrække flere og bedre kandidater, når du følger disse tips. Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte mig. Du kan fange mig på 4010 0220.