STYRKEBASERET LEDELSE KURSUS

De 10 største ledelsesmæssige udfordringer

Kilde: Lederne, februar 2009, Det Danske Ledelsesbarometer.

Hvad er på den korte bane de største ledelsesmæssige udfordringer ifølge danske topledere fra det private erhvervsliv? Det løfter chefkonsulent i Ledernes Hovedorganisation Steen Ancher Jensen sløret for i denne artikel. Med afsæt i tal fra Det Danske Ledelsesbarometer præsenterer han, hvilke 10 opgaver toplederne vægter højst, og hvordan prioriteringen har ændret sig de senere år.

Læs mere: Ledelsens udfordringer

Du skal have lyst til ledelse

Der stilles store krav til nutidens og fremtidens ledere. Det er ikke nok at være fagligt dygtig, at arbejde hårdt og være målrettet. En leder skal også evne at forstå hvert enkelt individ i sit team, og hvordan den enkelte medarbejder motiveres. Lederjobbet kræver at man er parat til at sætte sig selv på spil såvel fagligt som socialt.

Læs mere: Lederudvikling

Jo, det er at frigøre den professionelle kompetence, der i forvejen findes hos medarbejderne.

Tillid og troværdighed er fundamentet. Selvfølgelig er der brug for opfølgning og en vis tilpasning, men i de allerfleste tilfælde har medarbejderne den kompetence, der kræves for at kunne udføre de forskellige daglige opgaver. Lederes opgave er at fokusere, målrette, opmuntre og udvikle de talenter og styrker, der allerede findes.

Læs mere: Lederens opgaver

Ole Fogh Kirkeby opdeler troværdighed i 3 slags i forhold til lederskabet, den formelle troværdighed – minimum for praksis i tale og handling, det er forudsætningen for at kunne indgå i lederrollen. Den personlige troværdighed, den der gør at lederen kan uddelegere ved hjælp af værdier, fordi medarbejderne oplever, at de ikke kun står inde for disse værdier, men at de også forsøger at leve dem ud – denne tager et organisatorisk afsæt. Sidst den menneskelige troværdighed, hvorigennem en leder kan udviske grænserne for organisationen, og være en del og udenfor på samme tid.

Læs hele artiklen her (PDF dokument 6 sider)

Lederens 4 søjler®

Hvis man skal tro mange management konsulenter og desværre også en del HR folk, så er alt hvad en leder behøver et kursus i coaching og/eller et kommunikationskursus for at blive en dygtig leder.

de4sjler
Men disse ting, er kun en meget lille del, af det der skal til, for at en leder bliver dygtig.
Der findes langt mere basale områder som bør være på plads for ledere, inden de kastes ud i 90% af de værktøjer som tilbydes ledere i dag. Desværre kan over 80% af lederne ikke disse områder, hvorfor de fleste udviklingstiltag er spændende, men reelt ikke fører til særligt store resultater, fordi basis ikke er på plads.

Der er 4 indsigter som en leder skal have, for at hun/han reelt kan bruge mange af de andre værktøjer som udbydes i dag. Disse værktøjer kan læres gennem at lede i rigtig mange år eller de kan læres ved at virksomhederne og organisationerne satser bevidst på at deres ledere kan disse områder. Disse områder kaldes Lederens 4 Søjler® og fungere som den platform lederen har for at kunne skabe ekstraordinære resultater.

Læs mere: Når coaching og kommunikation ikke er nok!

Kontakt Ric Jacobsen for yderligere information 2240 8052.