Fra handicap 4 til 2,5 på 4 uger

For et par uger siden fik jeg en ny kunde – en ung golfspiller (jeg har en del golfspillere i forløb), hvis ambition er at nå på Europa touren indenfor en given årrække. Han beskrev selv sine udfordringer som, at han havde svært ved at kontrollere sit mentale game. Han oplevede, at når det begyndte at gå galt, så kom han aldrig tilbage i spillet. Han blev rasende, brokkede sig til sig selv og spændte op. Han følte sig styret af sine tanker og følelser og havde meget svært ved at komme væk fra det. Han blev påvirket af de spillere, der var med i bolden – specielt dem meget langt væk fra hans type. Han manglede overblik over sine indsatser, fik trænet lidt for meget på må og få og havde svært ved at se, om han fik bevæget sig i den rigtige retning i forhold til målet. Han blev tit anspændt.

Vi har nu trænet sammen i 4 uger og resultatet blev:
Hcp er nu 2,5 (før 4), han har vundet 2 turneringer ud af 4, nr. 2 i en og 8 i den 3. Nr. 2 til klubmesterskabet. Skudt en 67’er og vigtigst af alt, han gennemførte en turnering med masser af udfordringer i vejr, medspillere osv. – han holdte sit mentale game hele vejen rundt. Forløbet har også haft en massiv impact på længderne af hans golfslag – målt før og efter via Trackman.

Hvad gjorde vi?
De første sessioner blev brugt til at fjerne de blokeringer og forstyrrelser, som altid er gemt i kroppen. Vi trænede intensivt og min kunde oplevede hurtigere en afslappethed, større fleksibilitet og småskaderne forsvandt.

Vegetativ træning, som er en åndedrætstræning – kan løfte enhver Pro Atlets præstationsniveau betragteligt inden for 2-3 uger. Ved hver session vi mødes, træner vi vegetativt og derudover bruges vegetativ træning til at få det rigtige fokus inden turnering og om aftenen til at restituere til næste dags runde.

I takt med, at min kunde lærte at trække vejret ned i maven, ændrede vi rutinen omkring hvert golfslag og fik med en dyb ind-/udånding inden eksekvering af slaget, som betød, at kunden kom væk fra tankerne og i afslappet tilstand kunne gennemføre svinget.

Uden for banen arbejdede vi med øvelser, der gav bevidsthed om triggere til, hvornår han var styret af tankerne og følelserne, hvilket betød, at han fjernede sig fra nuet. Vi spiller altid bedst golf i nuet. Vi fik en simpel øvelse inkorporeret i rutinen.

Herefter var det en tur i træningscentret og fik justeret træningsprogrammet med en professionel træner, samt en snak om kosten. Vi justerede også kosten under turneringerne for at sikre et stabilt blodsukker = koncentration.

Alt dette og mere til samlede vi en plan, som vi evaluerer hver uge. I denne plan fik vi hjælp fra golftræneren, så alle øvelser, også de tekniske, blev samlet. Det er min kundes eget valg, hvor meget han træner og hvad, men vi justerer selvfølgelig. Vigtigt for mig er, at de unge talenter selv tager ansvar.

Udtalelse fra min kunde:
”Efter 4 uger med vegetativ træning fokuserer jeg i dag mindre på resultatet og er mere procesorienteret. Jeg har fået meget mere glæde ved spillet, men også udenfor banen. Større fleksibilitet, mere længde og øget mental styrke, og så jeg ser mulighederne og ikke begrænsningerne.”

Udtalelse fra faren til min kunde:
“Vegetativ træning har givet min søn et øget fokus, ikke kun i golf spillet, men i livet i det hele taget – en meget større glæde, hvor han nu hviler godt i sig selv. Jeg ser en stor tilfredshed hele vejen rundt. Et fokuseret drive vi ikke tidligere har oplevet, og han tager hele ansvaret for egen proces. Vi ser, at han opbygger et solidt fundament, (strategier, redskaber, erfaring, tillid til egne beslutninger mv.), hvorfra han tager afsæt i golf spillet og i livet.”

Læs mere om vegetativ træning her.

Er du klar til at optimere din krop og dermed dine resultater? Eller vil du udvikle juniorerne i din klub?

Kontakt mig  +45 4010 0220 for nærmere information eller hvis du blot ønsker et foredrag i din klub.

Bettina Wæde

About Bettina Wæde