Hvad skal vi bruge mentaltræning til

Af og til rammes vi og især Pro Atleter af præstationsangst, nervøsitet og en tvivl på, om man gør det rigtige eller er i stand til at gennemføre. Vi fjerner os fra nuet og lader os styre af vores tanker eller følelser. Det kræver mental styrke at præstere og de færreste er opmærksom på, at hjernen skal trænes på lige fod som de tekniske kompetencer eller fysikken. Når Atleter bliver konfronteret med tvivl, angst og bange for at tabe påvirkes også glæden ved, hvorfor vi dyrker denne sport. Det samme gøre sig gældende på en arbejdsplads. Glæden må aldrig forsvinde, det skal være en drivkraft for det hårde arbejde, der ydes hver dag for at blive endnu bedre.

Mentaltræning handler meget om at træne vores fokus, vores evne til at være til stede i nuet og ikke lade os styre af vores følelser (bange for at tabe) og tanker (jeg kan ikke i dag). Vi skal lære at være lige her og nu og ikke have fokus på noget som helst andet, der foregår uden for “præstationen”. Når vi er til stede i nuet – er vi centreret og i balance med os selv. Når du er til stede i nuet og ikke i tankerne eller følelserne, er du også i stand til at præstere optimalt – nogen kalder det at være i zonen eller i flow.

Når vi præsterer eller agerer ud fra vores følelser eller tanker, ændres bl.a. vores vejrtrækning – vi hyperventilerer og det skaber med det samme en spænding i vores muskler, da ilten nu ikke kommer ud i til vores muskler, som hvis vi trækker vejret ned i maven. Ved den mindste spænding forhindres vi i at have de frie bevægelser og muligheden for toppræstation forsvinder, fordi vores bevægelse er mere anstrengt.

At opbygge sunde rutiner lige før kamp, på arbejde eller at lære at bruge åndedrættet ved akut stress – er en god hjælp til at bevare fokus. At have en plan og formål styrker din evne til at bevare fokus på, hvad du kan, frem for hvad du ikke kan.

Jeg har arbejdet med mentaltræning af Pro Atleter og mennesker i mange år og noget af det første vi får styr på er følgende:

  • Hvad motiverer dig, og hvad er dit mål?
  • Samling af alle indsatser i en plan
  • Indre dialog, tanker og følelser
  • Drivkræfter
  • Fokus – & samsynstræning
  • Persontype & videoanalyse

Interesseret i at træne mentalt?
Kontakt mig på +454010 0220.

Bettina Wæde

About Bettina Wæde