Udbytte for Pro Atleter med vegetativ træning

Vi opdeler de enkelte træningssessioner i følgende:

1. Den allerførste træning:
Målet for den første vegetative træningssession er forsigtigt at åbne op for kroppen og skabe et let energi kick. Vi sætter homeostasen i bevægelse – afbalancerer de adaptive vegetative processer i organismen. Første session går med omhyggeligt at lære Pro Atleten bevægelsen uden at anstrenge sig. Resultatet er en let følelse i kroppen, et klart sind og følelsen af, at der kommer mere energi. Den følgende nat vil Pro Atleten ofte opleve en dybere søvn og næste dag føler Pro Atleten sig mere frisk og mere energisk. Fra denne dag af vil kroppen begynde at ændre dens dynamik, justere lungevolumen, få mere stabil motorik og opleve et mere dynamisk bevægeapparat (mere fleksibel).

2. Ekstrem restitution
Denne restitution træning er målrettet homeostasen, vores nervesystem (sympatikus / parasympatikus) og en stærk REM release. Vi aktiverer parasympatikus og lader vores organisme starte på at helbrede sig selv. Dette kan ofte opleves som rystelser i kroppen. Denne session kan med fordel anvendes lige efter hård konkurrence, hvor det giver en fordel at kroppen hurtigt får balanceret sig selv. Under denne session kan atleten falde i søvn i et par minutter. Kort efter sessionen vil Pro Atleten kunne føle en vis desorienteret, dybt afslappet og re-vitaliseret tilstand. Efter ca. 15 min kommer klarhed og energi. Senere meget dyb søvn. Herefter er der en stærk krop, som er fuldt ud restitueret og klar til ny kamp eller træning.

3. Præ-konkurrence session – energi og fokus
Denne session er perfekt lige før start på konkurrence. I 10-20 minutter rydder vi eventuelle mentale udfordringer og løfter energien for at skabe en større mental styrke og fokus. Det trænes lige før konkurrence eller før hårdt træningspas, der kræver noget ekstra.

4. Høj energi – mental styrke
Denne træningssession er helt kontrolleret – og tager max 30 minutter Hver bevægelse guides. Denne træningssession kan ikke anvendes som en første gangs træning. Pro Atleten skal have arbejdet med sine begrænsninger (psykologiske), så den ekstreme energi ikke omdannes til ukontrolleret raseri og aggression. Pro Atleten oplever hurtigt en følelse af ekstrem energi, der flyder. Det føles meget let, hurtig, meget fokuseret og øget mental styrke – og kan anvendes 1 eller 2 gange om måneden. Det er effektivt i forhold til rekordforsøg, før vigtige konkurrencer eller kampe. Den bedste effekt opnås 30 timer efter denne vegetative træningssession og trænes ikke mindre end 3 timer før præstation. Bedste effekt er dog efter en nat søvn – som bør følges op med en kort restitutions træning, ellers er der risiko for at miste energi, opleve rastløshed og nervøsitet.

5. Forbedring af vejrtrækningskapacitet
Denne træningssession kan ikke anvendes som første træningssession. Det er en hård træning for Pro Atleten og målet er frigivelse af bio-mekanismer i skulder, bryst og bækken. Der arbejdes med at skabe plads til at lungerne kan udvide sig. Det er også rettet mod at udvide flere af vævene dybt i bækkenbunden og mod at sænke nyre og optimere urinsystemet. Normalt tager denne træningssession omkring 60 minutter.

6. Bevægelighed og koordination
Denne session tager omkring 45-60 minutter og her arbejder vi med bevægeapparatet. Træningssessionen er intensiv med kontrollerede og guidede bevægelser. Fokus på bækkenrotation, så der kan åbnes og stabiliseres motoriske evner på et højere niveau af funktionalitet. Rotationen bliver mere flydende og effektiv. Øje til fod/hånd koordination bliver hurtigere og mere præcis. Under denne træningssession sker ofte et vegetativt gennembrud. Dette starter med en høj parasympatikus aktivitet, som fører til små ukontrollerede bevægelser i øjne, mund, synkebevægelser, bækken og ben og øger derefter i intensitet til resten af kroppen. Stærke ukontrollerede bevægelser, rystelser og krampe lignende aktivitet forekommer. Denne træningssession kan vare i mere end 45 min, og er hårdt arbejde. Direkte efter kan opleves desorienterethed, forvirrethed og sommetider tab af tale i et par timer. Den må ikke anvendes som første og ikke samme dag som der er konkurrence. Forbedring opleves allerede stærkt næste dag.

7. Standard dyb træningssession
Denne træningssession går dybt ind i kroppens strukturer. Omkring 45-60 minutter. Det kan være hårdt arbejde for Pro Atleten og sætter hele homeostasen i fuld bevægelse og åbner for dybt undertrykte følelsesmæssige – kognitive erindringer og vegetative modsætninger / kompensationer. Der kan være stærke reaktioner på briksen ligesom ukontrollerede bevægelser, spytte, gråd osv. Reaktionerne er med til at balancere og forbedre funktioner i organismen. Efter sessionen kan man føle sig lidt svimmel i 2-3 timer men hurtigt opleves et voksende energi niveau. Søvn kan efterfølgende opleves mere levende og nogle gange længere end normalt.

8. Skader og skadesforbyggende
I denne træningssession sætter vi gang i en kraftig bevægelse i organismen, der frigiver, fjerner strukturer og begrænsninger som påvirker vores organisme i at være 100% funktionsdygtig og yde store præstationer. Ved at omdanne disse forstyrrelser gemt i de menneskelige fysiologiske tilpasningssystemer, starter der en strukturel genopbygning af hjernen og kroppen. En session varer omkring 45 min., og hver session vil gradvist, men hurtigt forbedre alle funktioner i vores organisme. Vi løfter den generelle funktionalitet af organismen og bringe sportsatleten tilbage på banen endnu hurtigere, bedre end før skaden kombineret med en større mental styrke. Denne træningssession er også effektiv til at forebygge skader.

9. Stress
I denne træningssession går vi et skridt dybere og slipper alle gamle negative stress mønstre, som din hjerne har gemt og som du og din krop styres af. Vi igangsætter en reorganisering af hele organismen. En smart måde at restrukturere vores hjerne på. Mange mennesker og Pro Atleter oplever stress og vi kan med hjælp bringe folk tilbage til sporten eller jobbet inden for et par uger. En session varer omkring 45 min.

ADVARSEL
Vegetativ træning er en utrolig effektiv måde at sætte homeostase af organismen i bevægelse, for at understøtte en dybtgående transformation af biodynamikken. Forbedringen starter centralt i organismen og spreder sig perifert til alle andre biokemiske, fysiologiske, somatiske, emotionelle og kognitive processer.

Da enhver person er forskellig med forskellige reaktioner på vegetativ træning, justeres fremgangsmåden til den enkelte Pro Atlet. Den enkelte Pro Atlet observeres nøje igennem første session f.eks. i forhold til, hvordan Pro Atleten bærer sin krop, fordelingen af fedt, hans eller hendes stemme, måde at gå på, farven på hans hud og så videre.

Inge-Jarl Clausen, som er min underviser, har givet mange tusinde sessioner og ved præcis, hvordan han skal håndtere enhver reaktion sikkert.
Generelt vil en Pro Atlet på +30 år have flere forstyrrelser end en på +20. Med vegetativ træning vil vi provokere det autonome nervesystem og gå dybt ind i udviklingen af selvet og de grundlæggende erfaringer. Det er vigtigt at forstå, at vegetativ træning er et kraftfuldt værktøj, og derfor kan der også opleves en stærk mental reaktion. For at håndtere denne slags reaktioner, er man nødt til at have gode erfaringer med metoden og dens værktøjer og det frarådes at eksperimentere med metoden på egen hånd.

Dette blogindlæg er inspireret og oversat fra Inge Jarl Clausens blog – læs oprindeligt blogindlæg:
Vegetative training approaches for high performance athletes

Bettina Wæde

About Bettina Wæde