Vi trækker vejret forkert det påvirker hele vores organisme

De fleste af os tænker ikke over, hvordan vi trækker vejret. Vi gør det bare. Vi trækker vejret godt ned i brystet, trækker maven ind (ser lidt tyndere ud) og puster ud. Præcis som vi er blevet fortalt, at det skal gøres. Eller det tror vi i hvert fald.

Men der findes faktisk en mere effektiv måde, og vejrtrækningen har større betydning for vores velvære, end vi går og tror.
Hvis du prøver at trække vejret helt ned i maven, lade den udvide sig og på den måde spreder der sig ilt til din organisme, kan det faktisk betyde, du undgår hovedpine, skader der ikke vil hele, uro i kroppen osv., osv.

Måden vi har lært at trække vejret på kan faktisk forværre stress. Så trækker vi nemlig vejret endnu hurtigere i brystet og vores situation forværres.

Det siges, at vi trækker vejret 20.000 gange på et døgn, og er man påvirket af stress, så kan det være op til 28.000 gange pr. døgn. Din krop mister muligheden for at få den ilt og energi, som du har brug for – for at fungere.

Det er lige præcis det, vegetativ træning handler om: Optimal vejrtrækning.

I vegetativ træning lærer man at trække vejret rigtigt, og det er en effektiv metode til at igangsætte en reorganisering af hele vores organisme. Man kan sige, at det er en smart måde at lade vores krop reparere sig selv. Organismens funktionsniveau øges gradvist igennem træningssessionerne. Vi lærer at trække vejret mere effektivt, og vi lærer at sætte grænser for andre i forhold til os selv. Når vi lever et liv, hvor vi har os selv med, og vi trækker vejret rigtigt, så er vi 100% til stede uden smerter og sygdom – vores liv er i balance.

I min klinik har jeg i denne uge trænet flere forskellige typer mennesker.

Jeg har trænet en kvinde midt i 40’erne. Hun har et stort ansvar i sit job med mange folk under sig og bliver konstant mødt med nye krav fra ledelsen om at forbedre bundlinien. Hun går til kiropraktor og massage – men smerterne forsvinder ikke fra nakke, skuldre, arme og hænder. Det lindrer, men hun finder ingen ro. Efter to træninger var hendes udtalelse: ”Det er for sindssygt – min krop føles 100% igen”. Vi bruger dog også tid på at tale om, hvordan hun får sagt fra – for ellers kommer det hele tilbage.

Jeg har trænet en ung fyr, som er cykelrytter. Hans nærmeste konkurrenter har spurgt, om han er på speed, så stærkt kører han efter et par træninger hos mig.

Jeg har trænet en ung fyr, som elsker sin sport, og det kræver en del kontrol fra hans side at få alt balanceret i en travl hverdag. Han har små skader – ingen alvorlige – men energien er væk. Efter to træninger udtalte han: ”Jeg har det super godt og er totalt frisk. Jeg kommer hjem meget positiv og har overskud til at fjolle med mine søskende. Jeg har det fantastisk”.

Jeg har arbejdet som coach/mental træner i mange år. Jeg synes, jeg er dygtig – men jeg bøjer mig i støvet for, hvilke store forbedringer vegetativ træning gør på bare 2-3 uger. Så store forbedringer har jeg ikke skabt tidligere alene ved coaching. Og det bedste er, at folk gør alt arbejdet selv.

Video
Jeg har lavet en kort video om, hvad vegetativ træning kan gøre for stressede mennesker – dem møder jeg nemlig alt for mange af. Jeg har selv været ramt af stress, og der skal jeg aldrig tilbage til.

I denne video på kun 3 minutter fortæller jeg mere om, hvordan vegetativ træning kan afhjælpe stress. Se min video Vegetativ træning gør dig stressfri.

Du kan booke en tid til vegetativ træning, måske det er lige noget for dig.

Følg min hverdag som bl.a. Vegetativ træner & Coach på Facebook.

Bettina Wæde

About Bettina Wæde