Visualisering er et effektivt værktøj

I bestræbelserne på at forvandle dig er visualisering ganske effektiv. I denne meget travle verden, som vi lever i, hvor vi konstant er udsat for alle mulige forstyrrelser, har det sin berettigelse. Visualisering handler om mere end at skabe balance i livet, lære at være til stede i nuet og være positiv. Med visualisering skaber du nye hjerneforbindelser og henter nye ressourcer fra dit ubevidste sind og øger dermed din mentale styrke. Kombinerer du det med koordinationstræning, har du det bedste udgangspunkt for en meget positiv sindstilstand. At skabe en positiv sindstilstand er en meget effektiv metode til at blive bedre til de ting, vi allerede er gode til. Vi træner fokus og opmærksomhed og lærer ikke at blive distraheret medmindre, vi selv tillader det.

undefined

En effektiv metode
I sportens verden er visualisering en nødvendighed. Der er lavet mange undersøgelser i forhold til, hvor effektivt det er. Lad mig give et eksempel. En gruppe på 400 baseballspillere blev opdelt i 4 grupper med formål at bedømme træningens indflydelse på spillernes evne til at ramme bolden.

Gruppe 1: trænede kun teknisk træning

Gruppe 2: trænede kun visualisering af teknisk træning

Gruppe 3: trænede slet ikke

Gruppe 4: trænede både teknisk og visualisering 

I gruppe 4 ramte 41% bolden første gang og de to første grupper henholdsvis 23% og 21%. Du kan altså forbedre dig alene med visualisering. Det er godt nyt, ikke?

Sansernes indflydelse
En god indledende øvelse er at starte med at sætte dig godt tilrette med begge ben på jorden eller læg dig ned. Begynd nu at trække vejret dybt ned i maven og husk at maven spiles ud til en ballon, når vejret trækkes ind. Vejret må ikke trækkes i brystet. Se en gul citron på et hvidt lærred, som du forestiller dig du har lige foran dig, mærk citronen, føl den, se den, lugt den, hør den og prøv at smage. Det giver en sur fornemmelse i munden ikke?

undefined

Så er du klar
Sæt dig igen tilrette, luk evt. øjnene, og træk vejret et par gange til, indtil du føler dig godt afslappet. Nu ser du selv være i den situation, der ikke fungerede så godt – måske er du stresset, du har måske taget på, du har ingen selvtillid, og det føles skidt, vejret er dårligt og din energi er blokeret. Prøv at trække vejret helt ned i maven og slip på spændingen i din krop og langsomt opløses billedet. Nu ser du et billedet af dig selv,  hvor alt er super fint. Du ser dig selv som en stærk person, der har ro i maven, løst en god opgave, du er glad, alle omkring dig er glade og du kan mærke, at du er på toppen – du er god til at lytte, se hvad der sker, handler osv. osv. Hold dette billedet og lad følelsen manifestere sig i din krop. Efter et stykke tid og et par dybe vejrtrækninger vender du tilbage med den bedste følelse af, at du kan.

Hvad kan visualiseres
Du kan visualisere alt det du vil forbedring af kompetencer også sportsligt, lederrolle, selvtillid – din forvandling. Din hjerne (din underbevidsthed) kender ikke forskel på fiktion eller virkelighed, så hver gang du kommer i en situation, som du har forberedt dig på i din visualisering, slapper den af – det er som et deja-vu og du kan præstere bedre i en roligere tilstand.

Husk William James’ ord: ”Hvad vi retter vores opmærksomhed mod i dette øjeblik, bliver vores virkelighed.“ 

Er du blevet mere nysgerrig? Følg mig på Facebook, så du får et nærmere indblik i min hverdag.

Du kan læse mere om, hvad jeg tilbyder på www.bettinawaede.dk.

 God fornøjelse og i næste indlæg introducerer jeg til dig kropsprog – hvilken forskel kropsprog kan gøre i din hverdag.

Bettina Wæde

About Bettina Wæde